Com volem que sigui la professió docent?

Pràctiques, percepcions i polítiques educatives. Presentació del nou informe de la Comissió Europea

 

Com es troba la professió docent a Europa? Quines són les condicions idònies per exercir la docència? Com ha de ser la formació del professorat? Es mereix la professió docent el reconeixement social que té?

El proper 10 de desembre a les 18.00 h us convidem a debatre amb Peter Birch, coordinador de política educativa i anàlisi de sistemes de la Comissió Europea, la darrera publicació de la EURYDICE Network: “TheTeaching Profession in Europe”. Aquest estudi se centra en analitzar la relació entre les polítiques que regulen la professió docent i les actituds, pràctiques i percepció dels docents. L’informe combina informació qualitativa sobre les regulacions de cada país amb informació estadística extreta de l’informe de l’OCDE TALIS 2013, aportant dades comparatives de 35 estats europeus. 

És la docència una professió atractiva avui en dia a Europa? Treballa el professorat en les condicions adequades? Respon la formació a les necessitats del sistema? Quin és el grau de reconeixement social de la professió docent? Quines són les mesures dels països europeus per millorar la qualitat de la formació inicial i permanent del professorat? Quins són els models més exitosos de formació del professorat a Europa? Quin és l’impacte de la feminització en la professió docent? Per encarar les demandes que la societat realitza a diari a l'escola, el professorat treballa en les millors condicions? L'avaluació actual, contribueix a incentivar les bones pràctiques d’innovació pedagògica del professorat? En un context d'ajustaments pressupostaris, les polítiques públiques tenen prou en compte el desenvolupament professional de mestres i professorat? Quin és el grau de confiança social en la professió docent? Com afecta tot plegat a la qualitat de l'educació? 

En els darrers temps, tant  la Comissió Europea com el Consell de la Unió Europea han destacat la necessitat de millorar la formació del professorat, reforçar el seu desenvolupament professional i el compromís ètic amb l’educació com un bé comú, i augmentar l’atractiu de la seva professió, com una mesura més en la modernització dels sistemes educatius a Europa per tal d’assolir les noves demandes i necessitats socials.

Aquest estudi recomana millorar la cooperació professional i l’intercanvi de coneixements i de pràctiques innovadores entre el professorat europeu. 

Entre algunes de les conclusions d’aquest estudi destaquen:

• La professió docent està formada principalment per dones.

• Es tracta d’una professió amb un cos professional en procés d'envelliment i amb molta experiència.

• En dos terços dels països europeus, els docents novells disposen d’acompanyament i formació addicional (fase d’inducció).

• Els professors demanden més formació continua en nous mètodes didàctics innovadors  i no tant en la seva matèria.

• Menys d’un terç dels professors europeus han fet estades professionals a l’estranger.

• L’atractiu de la professió docent varia considerablement entre els diferents països i és multicausal: condicions laborals, col·laboració entre professors, sistemes d’avaluació...

Participa en el debat!

Hi intervindran:

- Peter Birch, coordinador de política educativa i anàlisi de sistemes de la Comissió Europea.

- Enric Prats, professor de Pedagogia Internacional de la Universitat de Barcelona i coordinador del Perspectives Internacionals d’Educació sobre el TALIS 2013 (Enquesta Internacional sobre Ensenyament i Aprenentatge de l’OCDE).

- Montse Ros, secretària de Política Educativa de Comissions Obreres.

- Miquel Martínez, catedràtic de Teoria de l'Educació de la Universitat de Barcelona i coordinador del Programa de Millora i Innovació de la Formació de Mestres (MIF) promogut pel Consell Interuniversitari de Catalunya.

Accés lliure i gratuït. 

El debat es podrà seguir en directe per streaming a través d'aquesta web i també via Twitter amb el  hastag #EurydiceCat i @FundacioBofill.

No arribes a l'hora al debat online? Cap problema! Podràs recuperar el visionat aquí.

Amb el suport de la Secretaria d'Afers Exteriors i de la Unió Europea i del Recinte Modernista de Sant Pau.

Més informació:

-Entrevista a Peter Birch al Diari de l’Educació aquí

-Blog del Centre de Coneixement del Recinte Modernista de Sant Pau.

 

 

Projecte
Donen suport
Etiquetes

Com volem que sigui la professió docent a Europa?

Inscripcions assistència presencial

Data: Dijous 10 de desembre de 2015 a les 18.00 h

Lloc: Recinte modernista de Sant Pau (sala Francesc Cambó)

Intervindran:

Peter Birch, coordinador de política educativa i anàlisi de sistemes de la Comissió Europea.

Enric Prats, professor de Pedagogia Internacional de la Universitat de Barcelona i coordinador del Perspectives Internacionals d’Educació sobre el TALIS 2013 (Enquesta Internacional sobre Ensenyament i Aprenentatge de l’OCDE).

Montse Ros, secretària de Política Educativa de Comissions Obreres.

Miquel Martínez, catedràtic de Teoria de l'Educació de la Universitat de Barcelona i coordinador del Programa de Millora i Innovació de la Formació de Mestres (MIF) promogut pel Consell Interuniversitari de Catalunya.

Accés lliure i gratuït. 

Només farem servir les vostres dades per tal d'informar-vos de les nostres activitats. Consulteu el nostre avís legal i la política de privadesa.

Com volem que sigui la professió docent a Europa? (Inscripcions per streaming-en directe)

Dijous 10 de desembre de 2015 a les 18.00 h

Lloc: Pots seguir l'acte que farem al recinte modernista de Sant Pau en la data indicada, des de qualsevol ordinador o telèfon mòbil clicant aquí.

Hi intervindran:

Peter Birch, coordinador de política educativa i anàlisi de sistemes de la Comissió Europea.

Enric Prats, professor de Pedagogia Internacional de la Universitat de Barcelona i coordinador del Perspectives Internacionals d’Educació sobre el TALIS 2013 (Enquesta Internacional sobre Ensenyament i Aprenentatge de l’OCDE).

Montse Ros, secretària de Política Educativa de Comissions Obreres.

Miquel Martínez, catedràtic de Teoria de l'Educació de la Universitat de Barcelona i coordinador del Programa de Millora i Innovació de la Formació de Mestres (MIF) promogut pel Consell Interuniversitari de Catalunya.

Només farem servir les vostres dades per tal d'informar-vos de les nostres activitats. Consulteu el nostre avís legal i la política de privadesa.