Orientació i assessorament en l’àmbit educatiu: com millorar les trajectòries d’èxit de l’alumnat?

L’orientació i assessorament en l’àmbit educatiu: com millorar les trajectòries d’èxit de l’alumnat?

Tot al llarg de la seva educació, els estudiants confronten un seguit de decisions que afecten al seu present i a les seves trajectòries educatives posteriors. Parlem principalment de decisions sobre els estudis i sobre les opcions d’itineraris o transicions entre etapes. Aquestes decisions no sempre estan sospesades amb el deteniment o l’atenció que es mereixen, per motius que van de la manca d’informació sobre els continguts o les implicacions de cada opció, a possibles dificultats per accedir a aquesta informació i interpretar-la de forma adequada. Aquesta situació és problemàtica si tenim en compte el que ens diu l’evidència: que bones decisions en l’itinerari educatiu són un antídot contra l’abandonament escolar prematur. 

És per això que oferir a tots els estudiants serveis d’orientació, consulta i guia en les seves decisions i tries educatives pot esdevenir determinant per a les seves oportunitats educatives. De forma més específica, cal destacar que el suport de l’orientació pot ser especialment determinant per a l’alumnat menys afavorit, aquell que tendeix a abandonar els estudis de forma més prematura. 

En un sentit general, l’objectiu de l’orientació és precisament que tots els joves puguin emprendre el seu projecte de vida professional amb els coneixements, competències i eines necessàries per prendre les millors decisions en cada moment i, especialment, en els moments de transició. A Catalunya, els centres educatius, de vegades recolzats pel suport d’entitats socials o en el marc de programes d’abast municipal, desenvolupen diferents estratègies i programes d’orientació als seus estudiants. Aquestes intervencions acostumen a ser diverses, segons quin sigui el seu objectiu prioritari (estrictament acadèmic, professional, personal o social), la seva metodologia (planificació individual, guies curriculars, serveis focalitzats), perfil dels participants (edat, nivell acadèmic, perfil sociodemogràfic) i dels responsables (professorat ordinari, especialistes, personal extern), format (individual o col·lectiu) i durada.

Què sabem sobre l’efectivitat d’aquestes intervencions? Quines funcionen millor? En quines condicions? Per a quins col·lectius? I, sobretot, com podem fer per avançar cap a sistemes, dispositius i programes d’orientació educativa més efectius en el curt i en el llarg termini a casa nostra?

La finalitat del debat que aquí anunciem és donar resposta a aquests interrogants. Amb aquest propòsit, en una primera part de l’acte, es presentarà la revisió d’evidències que han elaborat Sandra Escapa i Albert Julià. Aquest informe sintetitza les conclusions d’avaluacions internacionals sobre els impactes de la orientació educativa en les trajectòries acadèmiques dels estudiants. En la segona part de l’acte, experts i responsables de programes d’orientació escolar debatran sobre com fer realitat les estratègies i intervencions més efectives en el nostre entorn més immediat.

 

Projecte

Cicle "Què Funciona en Educació" - L'orientació i assessorament en l'àmbit educatiu: com millorar les trajectòries d'èxit de l'alumnat? (presencial)

Inscripcions assistència presencial

Data: Dimecres, 24 d'octubre de 2018 a les 18.00 h

Lloc: Sala Cotxeres del Palau Robert

         (Passeig de Gràcia, 107. 08008 Barcelona)

Només farem servir les vostres dades per tal d'informar-vos de les nostres activitats. Consulteu el nostre avís legal.