30 centres educatius repensaran els usos de la biblioteca escolar

15/02/2018
30 centres educatius repensaran els usos de la biblioteca escolar
  • 145 centres s’han presentat a la crida Biblio(r)evolució: repensem els usos de la biblioteca escolar.
  • 30 propostes han estat seleccionades de les quals 15 són de centres educatius d’Infantil i Primària i 15 de Secundària o mixtes.
  • D’entre els 30 centres seleccionats, 27 són públics i 3 concertats i estan distribuïts entre les demarcacions de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona.

La crida Biblio(r)evolució, repensem els usos de la biblioteca escolar ha fet pública la llista definitiva dels 30 centres que participaran en el procés de cocreació de nous usos de la biblioteca escolar. La crida a la participació ha estat un èxit i un total de 145 centres educatius van presentar propostes, totes elles interessants i d’alt valor. 

En l’actual context de transformació educativa, considerem que una biblioteca escolar activa i integrada ha de poder respondre a alguns dels reptes educatius actuals com la personalització dels aprenentatges, la integració de les alfabetitzacions múltiples o l’accés a continguts de qualitat per al desenvolupament d’habilitats i competències, entre d'altres. Cal destacar la biblioteca escolar com a agent que garanteix l’equitat i l’accés dels infants més vulnerables a continguts de qualitat així com la cohesió de la comunitat educativa. 

El repte que planteja la Biblio(r)evolució a la comunitat educativa és definir i cocrear fórmules innovadores que integrin la biblioteca escolar com un agent que respongui als reptes actuals de l’educació. Però també, i d’una forma molt especial, en incitar a la comunitat educativa a participar d’un debat ric sobre el paper clau de la biblioteca escolar en tant que agent de transformació educativa. I a més, pretenem fer-ho potenciant processos participatius i creatius, que mobilitzin, durant uns mesos, a tota la comunitat educativa en pro del repte plantejat.

Per a la selecció dels centres un comitè extern ha tingut especialment en compte que les propostes contemplin els criteris següents: 

  • Parteixin de necessitats concretes o reptes de futur que es planteja el centre.
  • Contemplin des d’un inici la participació activa i creativa i la implicació de diversos agents de la comunitat educativa i, quan convingui, aliances amb agents de l’entorn.
  • Ofereixin noves mirades de la biblioteca escolar, que vagin més enllà de les funcions clàssiques que se li han atribuït.
  • Tinguin un equip impulsor il·lusionat i agosarat i comptin amb el compromís del centre (equip directiu, ampa/afa, claustre…). 
  • Tant si disposen d’un espai biblioteca com si no, projectin els seus serveis i funcions de forma integrada i coordinada amb la resta del centre.

Les principals característiques de la mostra dels 30 centres educatius seleccionats són:

  • Etapa educativa: 15 centres educatius d’infantil i primària i 15 centres de secundària o mixtes. 
  • Titularitat: 27 centres públic i 3 centres concertats.
  • Territori: 22 centres de la demarcació de Barcelona (Barcelona, Cornellà de Llobregat, El Masnou, El Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Granollers, Les Masies de Voltregà, L’Hospitalet de Llobregat, Ripollet, Terrassa, etc.), 5 de Girona (Banyoles, L’Escala, Porqueres, Roses), 2 de Tarragona (Tarragona i Reus) i 1 de Lleida (Cervera).

El llistat complet dels centres seleccionats es pot consultar aquí.

 

Projecte
Etiquetes
Informació relacionada