Nou projecte: Reptes de l'educació a Catalunya. Anuari 2015

14/03/2016

 

L’Anuari dels reptes educatius a Catalunya ja està en marxa! Com donar resposta als reptes de l'educació a Catalunya? 

L'Anuari de l'Educació a Catalunya 2015 s'aproxima als principals reptes de l'educació del país, posant sobre la taula algunes de les qüestions més urgents per tal d'aconseguir una educació de qualitat i amb equitat.

Com haurien de ser les polítiques de selecció, formació i carrera professional del professorat? De quina manera podem assegurar espais d'aprenentatge autònom, creant entorns d'aprenentatge personalitzats en funció de les capacitats dels estudiants? Com s'hauria d'abordar l'aprenentatge de les llengües i l'aproximació a d'altres cultures i identitats en l'educació obligatòria? Com es pot fomentar la innovació en el sistema educatiu català? Quines línies d'acció cal adoptar a Catalunya en la lluita contra l'abandonament escolar prematur? Com ha repercutit la crisi econòmica en els programes i els recursos esmerçats a l'educació? A quins reptes ha de fer front l'educació secundària obligatòria i quines propostes de millora es poden fer a curt, mig i llarg termini? Com hauria d'estructurar-se el sistema de finançament de l'educació superior a Catalunya?

La formació a Catalunya s'enfronta a reptes de naturalesa diversa que cal diagnosticar i sobre els que cal construir una agenda d'acció per al futur. L'Anuari 2015, a diferència dels anuaris precedents, pretén anar més enllà del que ens diuen les dades disponibles abordant alguns d'aquests reptes a partir d'un treball qualitatiu d'anàlisi i discussió en seminari.

Dirigit per Josep M. Vilalta, expert en polítiques educatives i en gestió universitària i de la recerca, l'anuari compta amb la participació de diferents experts que donaran resposta a les preguntes plantejades.

El mes de juny passat es va iniciar una ronda de seminaris amb experts i actors educatius dels àmbits analitzats. Prenent com a punt de partida el treball inicial dels experts, els seminaris pretenen enriquir la diagnosi inicial i sobretot, incorporar propostes per a l'acció a curt, mig i llarg termini en matèria de gestió i política educativa.

Posteriorment als seminaris els experts treballaran en la redacció final dels seus capítols. Es preveu que l'Anuari es publiqui a la primavera de 2016.

 

Projecte