Com fer del reforç escolar una política efectiva d’èxit educatiu?

21/06/2018
Com fer del reforç escolar una política efectiva d’èxit educatiu?

Les activitats de reforç escolar han experimentat un creixement notable impulsades per la necessitat de les famílies de comptar amb un suport extern per a l’acompanyament a l’escolaritat i la millora dels aprenentatges dels seus fills i filles. Aquesta necessitat de reforç està molt relacionada amb les desigualtat socials, ja que són els infants i joves d’entorns més desavantatjats els que requereixen més sovint aquest suport addicional

Tot i la importància que està adquirint com a recurs compensatori, a Catalunya, no està estructurat de manera generalitzada en la política educativa. La provisió d’activitats de reforç escolar, d’estudi assistit o d’acompanyament educatiu està molt fragmentada, amb una gran diversitat d’agents que hi intervenen, des d’entitats socials fins administracions públiques, especialment de l’àmbit local. Malgrat invertir-hi molts recursos públics i privats no sempre s’assoleixen els resultats esperats ni es garanteix efectivament l’èxit educatiu dels nois i noies que hi participen.

La revisió d’algunes de les experiències de suport més rellevants que s’han anat desenvolupant arreu del país,  juntament amb l’evidència internacional amb què comptem, ens permet identificar quines són les condicions necessàries per a què les activitats de suport siguin realment efectives

Una d’aquestes condicions és articular el reforç en una oferta educativa més àmplia que incorpora activitats lúdiques, ja que aquesta combinació permet atraure i retenir l’alumnat i alhora complementar l’adquisició d’aprenentatges amb el desenvolupament d’altres competències i habilitats socials i emocionals. La diversificació, associada a altres estratègies com ara la coordinació i vinculació de les activitats amb els centres educatius, el treball en xarxa i implicació de les famílies, l’escolta activa dels infants i joves o la formació dels educadors, són algunes de les pautes que haurien de garantir-se en els disseny i la pràctica de les activitats de suport educatiu.  

L’Educació 360 és aquí un marc d’actuació idoni per desenvolupar un nou model de suport escolar, on s’implica centres educatius, famílies, comunitat i entorn,  amb l’objectiu de construir projectes dotats de coherència, intencionalitat i resultats reals i positius per a la millora educativa.

Amb l’objectiu d’analitzar i repensar el sentit del reforç escolar avui, des de la Fundació Jaume Bofill iniciem un projecte de recerca que busca les següents finalitats:

  • Situar el suport educatiu com un element clau en el combat contra les desigualtats i, per tant , com a eix d’actuació d’una política educativa orientada a l’èxit educatiu per a tothom.
  • Establir els criteris d’efectivitat i les condicions perquè l’acompanyament educatiu proporcioni uns resultats positius en els aprenentatges i el desenvolupament dels infants i joves.
  • Revisar el concepte de reforç escolar en un marc d’innovació educativa i comunitària.
  • Diagnosticar la situació a Catalunya i identificar els reptes, tensions, riscos i potencialitats.

En definitiva, aquest projecte pretém aportar una proposta sobre què hauria de ser el reforç escolar i com pot esdevenir una política efectiva èxit d’educatiu.

 

Projecte