Com fer un sistema de beques més eficaç contra l’abandonament escolar?

30/06/2017
Com fer un sistema de beques més eficaç contra l’abandonament escolar?

A Catalunya tenim una alta taxa d’abandonament escolar prematur (18,9% al 2015), molt lluny de la mitjana europea (10,9%). Amb la crisi econòmica aquesta taxa va anar baixant d’un 33,2% al 2008 fins arribar al 18,9%, fruit de la desaparició d’una alternativa laboral (sobretot en ocupacions temporals en l’àmbit de la construcció, l’hostaleria o la gastronomia) que havia funcionat com un “aspirador” de joves amb unes determinades característiques socioeconòmiques. L’abandonament prematur és provocat per un seguits de factors de vulnerabilitat (individuals, familiars i d’entorn) que, de manera acumulativa, acaben en una sortida prematura de l’individu del sistema educatiu, amb la conseqüent pèrdua per a tota la societat.

Una de les polítiques educatives que han pogut donar resultats a diferents llocs del món per assegurar la continuïtat de l’alumnat en el sistema educatiu i/o millorar els resultats educatius, són les beques i ajuts. Les beques i ajuts són un pilar fonamental per compensar les desigualtats socioeconòmiques de partida i possibilitar l’accés i la continuïtat.

Si bé a altres països s’han desenvolupat sistemes de beques efectius per reduir l’abandonament escolar, a Catalunya tenim un sistema de beques poc desenvolupat i no prou efectiu. La mitjana d'inversió en beques a la Unió Europea és del 7,5%, mentre que Catalunya hi destina un 3,5% i Espanya un 3,8%. Segons posa de manifest l’Informe Les beques a examen, de Xavier Martínez-Celorrio, tenim un sistema de beques insuficient pel que fa la cobertura, amb un mal disseny, sense qualitat de gestió i inefectiu pel seu baix impacte equitatiu i territorial. Entre altres mesures, l’informe assenyala la necessitat de crear noves modalitats de beques que impulsin la igualtat efectiva d’oportunitats. 

El concepte de ‘beques i ajuts’ engloba una gran varietat de tipologies segons els objectius que persegueixen. Podríem resumir-les en tres grups:

- Beques que permeten cobrir les necessitats i condicions bàsiques (com les beques menjador o les beques de llibres).

- Beques encaminades a donar incentius per motivar l’alumnat a continuar els estudis, i/o a assolir uns resultats (per exemple, els premis).

- Beques encaminades a cobrir el cost-oportunitat de seguir estudiant durant les etapes post-obligatòries (com ara les beques-salari). 

Quines beques calen per lluitar contra l’abandonament escolar? Com podem fer les beques més efectives? Com millorar el disseny de les beques existents o crear-ne de noves? Quins marges de millora tenim? Com impulsar a Catalunya noves modalitats de beques per lluitar contra l’abandonament escolar?

Des de la Fundació Jaume Bofill volem seguir avançant en la millora de les beques i ajuts a Catalunya. Conjuntament amb Ivàlua, hem encarregat una revisió d’evidències sobre les beques i ajuts, de la mà de Mauro Mediavilla, sota el títol ‘Són les beques i ajuts a l’estudi efectives de cara a la continuïtat i millora dels resultats educatius a primària i secundària?’. Properament us informarem d’aquesta activitat en el marc del projecte QUÈ FUNCIONA EN EDUCACIÓ?, una aposta per aportar evidència científica al debat sobre la política i la pràctica educativa, connectant el rigor analític amb els reptes educatius plantejats el nostre país. 

 

Projecte