Hack the School, espais per aprendre i conviure guanyador del Premi Ciutat de Barcelona 2017 en la modalitat de disseny

01/02/2018
Hack the school, espais per aprendre i conviure guanyador del Premis Ciutat de Barcelona 2017 en la modalitat de disseny

Des de la Fundació Jaume Bofill, estem molts contents i agraïts que el projecte Hack the School, espais per aprendre i conviure hagi estat guanyador del Premi Ciutat de Barcelona 2017 en la modalitat de disseny que s’atorgaran el 15 de febrer de 2018  "per la manera d’entendre i utilitzar el disseny com a eina de transformació social i col·lectiva, implicant els diferents agents a participar en un procés col·lectiu de reflexió, proposta i implementació. Emfatitzant  que  una obra de disseny és també una estratègia de treball per a la resolució de projectes que millora la vida de les persones."

Hack The School va llançar a la comunitat educativa el repte de repensar els seus espais escolars a partir d’un procés de co-creació i d’una conversa profunda sobre quin tipus d’interaccions humanes i formes d’organitzar els processos pedagògics volien per als seus centres, amb la col·laboració del FAD (Associació Interdisciplinària de Disseny de l'Espai) i del Departament d'Ensenyament.

L’escola del segle XXI demana espais que possibilitin el treball cooperatiu, l’exploració, l’acció, la curiositat, l’emoció i la descoberta. Quan els centres es plantegen renovar les seves metodologies didàctiques sovint xoquen amb unes parets, un mobiliari i uns elements físics molt poc versàtils. Reflexionar i experimentar amb la reorganització i transformació dels espais escolars va ser un element catalitzador d’un canvi més profund, tant a nivell educatiu (optimització dels aprenentatges) com a nivell comunitari (major implicació, comunicació i involucració d’alumnes, famílies, docents i altres agents). 

Dels 176 centres educatius que es van presentar a la crida, 30 van ser els triats per participar del projecte, dels quals 20 són de centres educatius de Primària i 10 de Secundària o mixtes. D’entre els 30 centres, 25 són públics i 5 concertats i estan distribuïts entre la província de Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona i també les Illes Balears.

Més de 70 professionals de l’arquitectura i del disseny van enviar les seves candidatures per acompanyar als centres durant el desenvolupament del projecte. A més els centres també van comptar amb una guia amb d’orientacions, visites a experiències, espais de capacitació etc. Podeu conèixer el procés en aquest audiovisual.

Els processos per capgirar els espais escolars que han desenvolupat els 30 centres han  generat prototips i propostes basades en les necessitats i visions dels infants, docents, famílies i resta de la comunitat educativa. Els espais “hackejats” van ser diversos i moltes van ser les solucions: optimització dels passadissos, vestíbuls i altres espais comuns; millora de patis per potenciar una convivència més positiva entre l’alumnat; reconversió de sales polivalents; nous usos per a biblioteques escolars; redefinició i adaptació d’aules, etc.  Moltes de les solucions no requereixen d’una alta inversió per ser efectives, mostrant així que petits canvis poden generar impactes en els centre. Podeu veure els prototips guanyadors  aquí

L’èxit de la proposta no hagués estat possible sense la implicació i la passió dels mestres, professorat, alumnat, famílies, educadors etc. Evidentment, tampoc sense la generositat i expertesa dels professionals del disseny i l’arquitectura. Gràcies també als nostres companys de viatge, el FAD i al Departament d’Ensenyament. I gràcies a tots aquells professionals que s’ha apropiat del projecte i l’han fet possible

Projecte