Per què posar números i coneixement al que passa més enllà de l’escola?

11/06/2018
Per què posar números i coneixement al que passa més enllà de l’escola?

En l’àmbit escolar es produeixen importants desigualtats com les derivades de la segregació escolar. Ara bé, és en l’àmbit més enllà de l’escola on s’originen les grans desigualtats. Els factors de context, la família, i les oportunitats educatives que apareixen en l’entorn de la infància són clau per a determinar el futur educatiu i vital.

6.000 hores de diferència en oportunitats educatives

Segons dades de la iniciativa americana Expanded Schools existeix una bretxa de 6.000 hores de diferència entre la infància que té més oportunitats i la que menys. És a dir, a l’arribar als 12 anys, un infant amb un entorn i família favorable acumula un total de 6.000 hores de més oportunitats educatives respecte els infants amb un entorn més desfavorable. A quin tipus d’activitats es fa referència? A tot allò que passa fora de l’escola: activitats extraescolars, activitats de vacances, temps de lectura amb la família, viatges de cap de setmana en família, serveis 0-3 anys.

L’oportunitat de l’Educació 360
El projecte Educació 360 és una aliança de múltiples actors impulsada per la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, la Diputació de Barcelona i la Fundació Jaume Bofill. L’aliança es configura com una oportunitat de país per alinear els diferents agents amb una dimensió educativa, generar més i millors oportunitats educatives, connectar el temps lectiu amb el no lectiu i fer un salt en l’accés i l’equitat a totes aquestes oportunitats. Diverses avaluacions d’impacte internacionals (City Connects, CRESST) apunten que aquest tipus d’intervencions i estratègies de política pública tenen impactes positius en la millora de l’assistència, la reducció de l’abandonament escolar, la reducció de problemes conductuals i la millora en els resultats acadèmics.

Poques dades per a conèixer la desigualtat i per a alinear esforços
Per a poder configurar una estratègia de país d’Educació 360 calen més dades i alinear els esforços de tots els agents implicats. Fins al moment hi ha molt poques dades referents a la diferent participació de la infància i l’adolescència en les oportunitats educatives més enllà de l’escola. Això fa molt difícil generar evidències sobre què funciona i què no funciona, quins són els interessos de la població, quins són els obstacles i quines les privacions, com s’ha d’avançar en matèria de política pública o com han de millorar i alinear-se les diferents organitzacions que ja estan aportant grans esforços a l’Educació 360.

Anuari de l’Educació 360
La idea de l’Anuari de l’Educació 360 parteix d’aquest gran desafiament: donar la volta al repte de la manca de dades. Es vol posar llum a un àmbit fins ara poc explotat, i on existeix una gran oportunitat i un gran marge de millora. No només coneixent com, per què i en quines oportunitats educatives participa la ciutadania. Sinó explorant les diferents organitzacions, entitats i institucions que fan possible el sotabosc d’oportunitats de l’Educació 360. Ens estem referint a Ajuntaments, a entitats, i al conjunt d’activitats educatives que generen: esportives, de lleure, de reforç, comunitàries, artístiques, música, llengües, tecnològiques, i un llarg etcètera. Una gran amalgama d’oportunitats educatives que volem conèixer i mapejar, amb la finalitat de dotar de carta de naturalesa a l’àmbit, de conèixer aspectes de millora sistèmics, de generar aprenentatges conjunts. En definitiva, un treball inèdit fins ara que dotarà de coneixement a una estratègia de país que ha de permetre un salt educatiu i una important reducció de les desigualtats.

Cap de projectes
Projecte
Informació relacionada
I si repensem els projectes comunitaris per tal que ofereixin més i millors oportunitats educatives per a tothom?
18/04/2018
09:15h - 23:00h