Quines estratègies d’atenció a la diversitat de l’alumnat milloren els resultats?

04/09/2015

Quina és la millor manera d’agrupar l’alumnat a les aules? Els beneficis esperats es distribueixen equitativament entre tots els alumnes? Què sabem de l’eficàcia dels programes d’acompanyament individual? 

Si donem una ullada a nivell internacional, veiem que existeixen diferents maneres d’atendre la diversitat de l’alumnat i les dificultats que s’hi poden associar. La diversitat es pot gestionar, per exemple, fent agrupaments a les aules seguint criteris de diferenciació (iguals amb iguals) o d’heterogeneïtat (barreja de diversos). Però, sabem si l’agrupació per nivells funciona? Quins beneficis pot tenir la creació de grups heterogenis i per a qui? O quines estratègies milloren realment els resultats dels alumnes?

També els programes de tutorització o acompanyament individual són modalitats d’atenció a la diversitat. Segons quina sigui la seva teoria del canvi, alguns incideixen més en millorar les competències cognitives i d’altres les no cognitives. Així per exemple, a Catalunya tenim tutories compensatòries, programes de mentoria educativa o tutories entre iguals. Però què sabem de l’eficàcia d’aquests programes? Serveixen per millorar els resultats dels alumnes tutoritzats? Quins són els més efectius? Quin tipus d’alumnat es beneficia més i menys en cada modalitat?

En aquest trimestre que iniciem, el projecte ‘Què funciona en educació?’, impulsat conjuntament amb l’Ivàlua, centrarà la seva atenció en respondre aquestes preguntes. A partir de la revisió d’avaluacions de programes, analitzarem l’evidència disponible sobre què sabem de la seva eficàcia i identificarem així quines polítiques podrien donar millor resposta als reptes d’atenció a la diversitat de l’alumnat a Catalunya

Els resultats de la revisió d’avaluacions confirmaran o bé ens desmentiran intuïcions. I són aquests resultats els que posarem a debat amb la comunitat educativa. Estem preparant una jornada oberta el 25 de novembre de 2015, amb la presència de professionals de l’educació i experts. Comptarem amb la participació de Robert E. Slavin, un dels principals promotors del moviment ‘Què funciona?’ arreu del món i director del Center for Research and Reform in Education de la Universitat Johns Hopkins (EUA), director del Institute for Effective Education de la Universitat de York (Regne Unit) i fundador del programa Success for all. Slavin és autor de nombrosos articles acadèmics i publica regularment en mitjans generalistes; podeu llegir alguns dels seus articles al Huffington Post.

Us recordem que al juny vam poder endinsar-nos ja en el moviment ‘Què funciona en educació?’ i les polítiques d’incentius econòmics al professorat. Si no vau poder venir, us animem a veure’n els resultats en aquesta primera publicació que veureu a documents relacionats.  

Amb el projecte ‘Què funciona?’ desenvolupat amb Ivàlua, volem contribuir a la millora educativa, aportant evidència científica al debat sobre la política i la pràctica educativa, connectant el rigor analític amb els reptes educatius. A partir de les publicacions i els debats que generem, volem convidar tothom a discutir sobre com millorar l'educació al nostre país.

 

Projecte