Roda de premsa: Els reptes en matèria de competències de la població adulta. Una comparativa internacional a partir de les dades PIAAC

28/10/2015

Una comparativa internacional a partir de les dades PIAAC

Dimecres 28 d’octubre, a les 11.00 h. Sala Jacint Verdaguer de l'Ateneu Barcelonès. (c/Canuda 6, planta baixa. Barcelona)

Intervindran:

Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill i Òscar Valiente, coordinador de l'estudi.

L'enquesta de l'OCDE sobre les competències de la població adulta de PIAAC (popularment coneguda com a "PISA per a adults") avalua les competències lectora i matemàtica de la població adulta en edat de treballar (16-64 anys) contribuint així al debat educatiu a Catalunya. Aquesta enquesta proporciona evidència empírica internacional als debats polítics sobre l’educació secundària post‐obligatòria, la política d’educació superior, la formació al llarg de la vida i els rendiments de l’educació en el mercat de treball.

L’enquesta ens permet fer diagnosis sobre el rendiment dels nostres sistemes educatius i de formació en relació amb el món del treball, ja que se centra en la formació de les persones i la seva utilització en el mercat de treball.

Alguns dels resultats destacats són els següents: 

- A Espanya, gairebé el 20% dels joves té una competència de lectura força baixa i el 40% té un nivell mig, mentre que a l’OCDE només el 39% dels joves tenen nivell baix i mig.

- La competència lectora a Espanya ve condicionada, principalment, per l’educació (un terç), el capital cultural (22%) i pel mercat de treball (18%).

- A Espanya, el 41% de la població adulta participa en formació al llarg de la vida. És el 7è percentatge més baix de l’OCDE, només superat per Rússia, Itàlia, Polònia, Eslovàquia, França i Japó. En els països nòrdics un 60% de la població adulta es troba realitzant cursos de formació continuada.

- A Espanya, les persones que tenen un menor nivell de competències lectores (quintil 1) la taxa d’atur se situa al voltant del 38%, mentre que les que en tenen més (quintil 5) presenten una taxa d’atur del 17%.

- A Espanya, l'any 2012, un any addicional d'educació es va traduir, en promig, en un augment salarial del 6,8%. Aquesta xifra se situa a la mitjana de l’OCDE.

- A Espanya, els sectors econòmics que ofereixen una major retribució salarial per hora pels treballadors amb estudis superiors són els sectors de la informació i comunicacions (22,4 €/h) i de les activitats financeres i immobiliàries (28,8€/h). Pels treballadors amb estudis de nivell mig el sector d’activitats financeres i immobiliàries (21,2€/h) i l’administració pública (20,2 €/h).

- A Espanya, un 27% dels treballadors estan sobreeducats. Espanya és el 4t país on hi ha més sobreeducació, només per sota de Fed. Russa, Corea i Japó.

- Espanya, juntament amb Itàlia i Corea del Sud, destaca per ser el país amb una major proporció de treballadors assalariats en ocupacions elementals (8% a l'OCDE i 14%. a Espanya). El percentatge de treballadors en ocupacions qualificades a Espanya és del 35%, deu punts percentuals per sota de la mitjana de l’OCDE (45%).

- Fins ara la majoria d'esforços s'han centrat en la millora de l’educació de les persones. L’evidència mostra que no és que tinguem massa persones amb nivells educatius elevats, sinó que hi ha massa llocs de treball que requereixen d’un baix nivell educatiu. 

- Part del malbaratament de competències en el mercat de treball està lligada a l’abús de la contractació temporal, sobretot entre els joves, com també a processos de discriminació dels candidats per raó de gènere i/o ètnia. Oferint contractes estables i amb possibilitats de carrera professional es milloraria la utilització i desenvolupament de les competències dels treballadors.

L'informe conclou amb altres propostes per millorar l'equitat educativa i laboral

A la roda de premsa es lliurarà un extens dossier amb els principals resultats (vegeu tot el material relacionat).

Contacte: Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill (Tel.: 620 587 300)

 

Projecte
Informació relacionada
Criança positiva: crear capacitats parentals per fomentar l'èxit educatiu
28/11/2013 - 18:30

MACBA

L'associacionisme de pares i mares en l'horitzó 2025
20/11/2013 - 18:30

Palau Macaya de l'Obra Social "la Caixa"

02/07/2013 - 18:30

Palau Macaya de l'Obra Social "la Caixa"