Paniagua, Alejandro

Alejandro Paniagua és doctor en antropologia social, especialitzat en educació, on també ha treballat com a mestre d’educació primària i professor de secundària de 2002 a 2009. Durant l’estiu de l’any 2016 s’incorporarà al Centre d’Investigació i Innovació Educativa (Centre for Educational Research and Innovation-CERI), i en concret a l’equip del projecte "Innovative Pedagogies For Powerful Learning (IPPL)” liderat per David Istance. Aquest projecte s’emmarca en la recerca “Innovative Teaching for Effective Learning (ITEL)” de l’OCDE”. La seva tasca en aquesta organització internacional se centra en la recerca de com les ciències de l’ensenyament i l’aprenentatge s'han convertit en un camp de recerca imprescindible per tal d’avançar en la comprensió internacional de com generar una transformació educativa efectiva, sostenible i escalable. 

En l’actualitat és professor associat a la Universitat de Barcelona i investigador post doctoral al grup de recerca EMIGRA-CER Migracions de la Universitat Autònoma de Barcelona. El focus de la seva recerca s’ha centrat en analitzar la participació de les famílies a l’escola, l’atenció de la diversitat (especialment de les minories ètniques i els alumnes de necessitats educatives especials) i el paper de les organitzacions del tercer sector social. A més, sempre ha estat interessat en l’educació comparada y la transferència del coneixement acadèmic 

Ha fet estades de recerca a la Middlesex University, Social Policy Research Center (SPCR) i a la University of California, Los Angeles (UCLA), Graduate School of Education and Informational Studies

Entre les seves publicacions destaquen:

Paniagua, A. (in press). The Intersection of Cultural Diversity and Special Education in Catalonia: the Subtle Production of Exclusion through Classroom Routines. Anthropology & Education Quarterly.

Paniagua, A. (in press). Enhancing the Participation of Immigrant Families in Schools through Intermediary Organizations? The case of Parents’ Associations in Catalonia. International Journal of Qualitative Studies in Education.

Paniagua, A. & D’Angelo, A. (2016). Outsourcing State’s responsibilities? Third Sector Organisations supporting migrant families’ participation in schools in Catalonia and London. Compare. A journal of Comparative and International Education. DOI: 10.1080/03057925.2016.1152883

Paniagua, A. (2015). The participation of immigrant families with children with SEN in schools. A qualitative study in the area of Barcelona. European Journal of Special Needs Education 30(1): 47-60.

Projectes 2

Impuls d’una xarxa d’experts d’alt nivell internacional en el camp de l'ensenyament convençuts de la necessitat d’innovar i promoure noves pedagogies i línies de recerca emergents.

Convocatòria de beca adreçada a investigadors que vulguin fer una estada a la Direcció d'Educació de l'OCDE per treballar en recerca comparada a nivell internacional sobre l'assessorament i l'aprenentatge mutu dels sistemes educatius dels diferents països.