L’autonomia de centre en els horitzons de millora educativa

L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2016 (capítol 8)

La millora de l’educació és la principal preocupació de tots els actors del camp educatiu català, però de concepcions sobre com millorar-la n’hi ha de tots colors. Es dedica el primer apartat del capítol a sintetitzar-les. S'agrupen en tres horitzons de millora. Cada horitzó és un conglomerat heterogeni d’idees i conceptes amb un rerefons comú. Són identificables en els discursos i les propostes de l’Administració, dels partits polítics, dels sindicats de professors, de les associacions de pares i mares, de la patronal del sector privat, dels acadèmics i de les institucions del camp educatiu català. Els tres horitzons de millora dibuixen una figura que anomeno triangle de la millora educativa.

A partir d’aquest mapa bàsic de conceptes, en la segona part del capítol se situen les principals reivindicacions i les preferències ideològiques dels actors educatius, tot passant-les pel tamís dels seus interessos implícits i explícits, que acaben determinant les prioritats i les elisions de les seves agendes. Davant d’això, es mira de respondre la pregunta sobre si els horitzons de millora empenyen positivament les polítiques educatives, o si, per contra, corren el risc de transformar-se en retòriques de legitimació d’interessos corporatius. S'aborda a la segona part del capítol, mitjançant l’anàlisi de què comporta que l’autonomia educativa esdevingui el desllorigador preeminent pels anhels contradictoris de millora dels actors educatius. Per fer-ho, l'autor se serveix del concepte de pulsió.

Podeu consultar L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2016 complet aquí.

Pàgines
81
Data
2017
ISBN
978-84-946591-3-3
Projecte
 
L’autonomia de centre en els horitzons de millora educativa
Novetat
Aquesta obra està subjecta a la llicència Creative Commons de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada (by-nc-nd).
Informació relacionada