ACTE AJORNAT!! Aprenent per projectes: estratègies i programes que funcionen

 
16/10/2019 - 18:00h

Palau Macaya, Obra Social "la Caixa"

Aprenent per projectes: estratègies i programes que funcionen

ACTE AJORNAT. NOVA DATA A DETERMINAR

En els darrers anys a Catalunya, l’aprenentatge basat en projectes ha guanyat popularitat sota el paraigües d’organitzacions internacionals, governs i centres educatius que veuen en aquesta metodologia una eina per a millorar l’aprenentatge de l’alumnat i promoure les competències del segle XXI mitjançant l’exploració, la creació i la construcció de solucions a problemes. 

Tanmateix, el disseny i implementació d’aquesta metodologia és ben diversa entre els diferents centres, segons quin sigui el seu abast curricular (projectes d’assignatura o globalitzats), la seva durada, la seva vinculació amb el projecte educatiu de l’escola, en funció del perfil d’alumnes amb qui es treballa i el grau d’autonomia que se li atorga, segons la participació o no de personal expert extern al centre, etc. 

Alhora, cal dir que l’aprenentatge per projectes no és pas una metodologia nova de treball pedagògic, de tal manera que disposem a dia d’avui d’evidència acumulada, avaluacions i estudis internacionals, que ens informen sobre com d’efectiu pot arribar a ser quan hi ha en joc la millora de les competències i els resultats dels alumnes. Què ens diu aquesta evidència? En quina mesura funciona l’aprenentatge basat en projectes? Quines són les característiques dels programes amb més impacte? Per a qui són més efectius aquests programes? És recomanable estendre aquesta pràctica educativa a Catalunya?

La finalitat del debat que aquí anunciem és donar resposta a aquests interrogants. El debat serà presentat per Marc Balaguer, Director d’Ivàlua, i moderat per Ismael Palacín, Director de la Fundació Jaume Bofill.

En una primera part de l’acte, es presentarà la revisió d’evidències elaborada per Marc Lafuente (investigador a l’Escola Politècnica Federal de Lausana). Aquest informe sintetitza les conclusions d’avaluacions internacionals sobre els impactes que diferents models i programes de treball per projectes tenen sobre els resultats educatius de l’alumnat.

Aquest informe serà contrastat per Sergi del Moral (Cap d’estudis de l’Institut-escola Les Vinyes), qui presentarà les claus per aterrar aquestes evidències i àmbits de millora al nostre context. 

En la segona part de l’acte, comptarem amb una taula rodona formada pels professionals següents:

  • Núria Borràs, mestra de l’Escola Riera de Ribes i membre i formadora de l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona
  • Cèsar Coll, catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l'Educació a la Universitat de Barcelona
  • Jesús Moral, subdirector general d'Innovació i formació del Departament d'Educació

Aquest debat està organitzat per Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill en el marc del projecte Què Funciona en Educació, una aposta per aportar evidència científica al debat sobre la política i la pràctica educativa, connectant el rigor analític amb els reptes educatius plantejats al nostre país. L’accés a l’acte és lliure i gratuït, amb inscripció prèvia. El debat es podrà seguir en directe per streaming i també via Twitter amb el hashtag #EduEvidències

Us hi esperem!

Projecte