Com és l'educació a temps complet a Alemanya?

Les Ganztagsschulen: un model d’escola per a la qualitat pedagògica, l'equitat educativa i el benestar
 
Com és l'educació a temps complet a Alemanya?

Les Ganztagsschulen: un model d’escola per a la qualitat pedagògica, l'equitat educativa i el benestar

Alemanya va començar a principis dels anys 2000 una reforma que l’ha portat a ampliar i transformar de manera radical els seus horaris escolars. Més temps educatiu i una nova cultura de l’aprenentatge els ha permès avançar cap a una major igualtat d’oportunitats educatives, oferir suport individualitzat a infants i adolescents i innovar en l’organització dels temps educatius per fer possible una educació millor.

Durant els darrers 15 anys, molts països han desenvolupat polítiques d’educació a temps complet amb l’objectiu d’ampliar les oportunitats educatives i millorar l’aprenentatge i el desenvolupament d’infants i joves. En aquests projectes s’aposta per què centres educatius i comunitats proporcionin conjuntament una educació integral, equitativa i amb benestar. Aquestes experiències internacionals han inspirat la proposta “Educació a l’hora” promoguda per la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya. 

D’aquestes experiències, Alemanya és un dels països amb una trajectòria més llarga i rica d’educació a temps complet. Les Ganztagsschulen (escoles a temps complet) s’han estès pel sistema i han passat del 16,3% el curs 2002/03 al 69% al curs 2017/18 (primària i secundària).

Per conèixer de més a prop l’experiència d’Alemanya, hem convidat la Dra. Heike Kahl, directora de la Deutschen Kinder und Jugendstiftung (DKJS) (Fundació alemanya per a la infància i la joventut). Des del 2004, la DKJS té un paper estratègic en la implementació de l’educació a temps complet, ja que ha estat l’encarregada de desplegar la xarxa que promou la qualitat pedagògica i la millora contínua de les Ganztagsschulen. Els camps que DKJS desenvolupa amb més intensitat són la innovació pedagògica, la gestió del temps i l’espai, la cura i el benestar dels infants, l’obertura de la comunitat i la gestió del canvi. 

Us convidem a conèixer de primera mà l’experiència alemanya i a debatre qüestions com ara:

  • Per què l’educació a temps complet ha estat la solució triada per millorar l’educació a Alemanya? Com s’ha convertit en un element estructural del sistema educatiu alemany?
  • Quins són els principals impactes de la seva implementació? Amb quines dificultats i barreres s’han trobat? Quines mesures o canvis s’han hagut d’assumir per superar-les? 
  • Quins són els nous horitzons de l’educació a temps complet a Alemanya? Quin és el seu futur?
  • Com podem avançar a Catalunya cap a un marc com el que es proposa a Educació a l’hora? Quines conclusions útils per a Catalunya podem extreure de l’experiència alemanya?

Presentarà l'acte Pilar Gargallo, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica-FMRPC, la Dra. Heike Kahl farà la ponència principal i Elena Sintes, cap de projectes de la Fundació Jaume Bofillmoderarà la conversa amb els convidats:

  • Anna Simó, presidenta del Consell Escolar de Catalunya.
  • Josep González-Cambray, director general de Centres Públics, Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya
  • Jaume Graells, regidor d'Educació de l'Hospitalet de Llobregat

L’accés a l’acte és gratuït, amb inscripció prèvia, i hi haurà servei de traducció simultània. El debat es podrà seguir en directe per streaming i també via Twitter amb el hashtag #educacioalhora 

Amb la col·laboració de: Sant Pau. Recinte Modernista. Fundació Privada

Projecte