Debat: Com s'ha d'implicar el professional en la tasca educativa del centre?

 
21/03/2012
18:00h - 20:00h

Museu de la Pell d’Igualada i Comarcal de l’Anoia

La necessitat d’entendre la tasca educativa de mestres i professors com a quelcom que és “més que una ocupació laboral”, com “una professió” que cal exercir amb “compromís en clau d’escola i de projecte educatiu i no només d’aula”, és un dels trets destacats del debat celebrat el 21 de març al Museu de la Pell d’Igualada i Comarcal de l’Anoia, que responia la pregunta Com s’ha d’implicar el professional en la tasca educativa del centre? Així ho va emmarcar el catedràtic de Teoria de l’Educació de la Universitat de Barcelona Miquel Martínez, en una ponència inicial, que va ser completada per les reflexions arran d’aula del professor de Socials i director de l’Institut Eduard Fontserè de l’Hospitalet de Llobregat, Jordi Ibánez, i de la presidenta del Grup de Mestres de l’Anoia de la FMRP, Carme Aloy.

Miquel Martínez remarca que la feina de l’educador “a més de ser un ofici, integra un compromís”, que “no es pot fer si no és amb professionalitat” i que requereix una “formació continuada”, tot i reconèixer que “el sistema estimula poc a qui vol avançar”. El catedràtic sosté que la qualitat de l’educació depèn en gran mesura de “la qualitat del professorat i dels ambients d’aprenentatge i convivència que conformen la vida als centres”, en els quals incideix “el nivell de formació personal i professional del professorat” i “la dedicació” amb què el docent atén els diferents ritmes d’aprenentatge i les dificultats dels alumnes.

Remarca que la tasca col·laborativa entre docents i alumnes al si dels centres és “clau” per crear “climes afectivament rics, que no vol dir tous”, que han de permetre que “la persona creixi”. Sosté que “un aprèn valors vivint-los” i que “creant aquests ambients es creen valors”. Això passa per assumir, entre altres coses, que “hi ha alumnes difícils d’acceptar, però també professors difícils d’acceptar”.

A banda d’una bona formació del professorat com a Miquel Martínezdocent, també cal un exercici de la tutoria “eficaç i capaç de promoure un bon clima d’aprenentatge i convivència al centre.”  Una tasca que ha de portar el professorat a “implicar-se èticament” en la formació d’una “ciutadania transformadora, per a una societat millor”. En aquest sentit, sosté que l’escola fa una certa “tasca de resistència”.

Projecte