El paper de les famílies en la millora de l'escola i del sistema educatiu

Debat d'Educació amb Annie Kidder
 
15/10/2013 - 12:30h

MACBA

Autora

COM VA NÉIXER PEOPLE FOR EDUCATION

Neix en un moment de crisi en el sistema educatiu. El govern no aposta per l'educació pública. Hi ha retallades, es tanquen escoles. Hi ha un fort debat molt polaritzat sobre el sistema educatiu.

Un grup de pares i mares, de diverses professions, que no són de l'àmbit de l'educació, s'agrupen sota una consigna comuna: volen que tots els nens tinguin el dret a una educació pública que garanteixi la igualtat d'oportunitats i l'equitat. L'educació pública és important per a crear les persones que en el futur desenvoluparan el país.

L'entitat neix amb una forta voluntat d'independència. Busca recursos en diferents fundacions perquè no vol dependre ni del govern ni de sindicats. 

 

QUINA ÉS LA TASCA DE PEOPLE FOR EDUCATION

La recerca. Consideren que per a debatre sobre educació i fer propostes calen evidències empíriques sobre en quin estat es troba l'educació i quin és l'efecte de les polítiques educatives del moment. Van començar fent enquestes a totes les escoles de la regió. Ara fan informes anuals generals i per temàtiques concretes (com l'educació especial, per exemple). Les universitats s'han interessat per aquestes dades i ara també col·laboren amb People for Education.

L'entitat no pretén ser un grup de pressió sinó un espai de diàleg. Han buscat el recolzament dels mitjans de comunicació perquè consideren important que el màxim de gent conegui aquest debat. Fan recomanacions als polítics i als governs.

 

Donen suport als pares. Al principi van pensar que pares i mares serien proactius si se'ls donava l'oportunitat. Però es va demostrar que moltes famílies no se senten dins del sistema, no l'entenen i no entenen per què han de participar en l'educació dels fills. Per aquest motiu es va posar èmfasi en la informació als pares i, sobretot, a donar-los suport partint de la premissa que ser pare és molt complicat.

 

QUATRE RECOMANACIONS A LES FAMÍLIES PER A PARTICIPAR EN L'EDUCACIÓ DELS FILLS

Els pares sempre han de transmetre als fills que tenen unes altes expectatives d'ells; que creuen en les seves possibilitats.

Les famílies han de parlar amb els fills de l'escola. Cal anar més enllà d'ajudar amb els deures o posar límits perquè facin les seves tasques. L'associació posa al servei dels pares un seguit de preguntes que poden servir per a generar aquest diàleg.

Desenvolupar bons hàbits de feina. Els fills han d'aprendre a superar crisis, a superar problemes, a ser persistents, a ser resolutius. Els pares els han de donar suport perquè aprenguin a ser responsables i a créixer.

Cal llegir amb els fills i gaudir del plaer de la lectura. 

 

RELACIÓ PARES-ESCOLA

L'escola ha de fomentar la comunicació amb els pares i transmetre la idea que els pares no estan sols. Que se sentin recolzats més que jutjats.

Els pares han de fer-se sentir a l'escola. Però cal intentar fugir d'escoltar només les veus més fortes. S'han d'escoltar els diferents punts de vista.

És important crear un espai, un paraigua, on els pares es trobin i generin debat. Hi ha pares molt diversos i és difícil crear un grup que sigui representatiu de totes les opinions. Molts pares no sentiran la necessitat de ser proactius si se senten fora del sistema o si no veuen interès en el debat.

 

Segueix el debat en directe per vídeo o per Twitter amb l’etiqueta #debatseducacio o bé @UOCdirecte i @FundacioBofill. Servei de traducció simultània. Accés lliure (no cal que confirmeu l’assistència). Capacitat limitada de la sala.

 

Aquest Debat d'Educació compta amb el suport del programa Internationalization at Home de l'Obra Social "la Caixa". Servei de traducció simultània. Accés lliure (no cal que confirmeu l’assistència). Capacitat limitada de la sala.

 

 

Projecte