Desigualtats educatives a Catalunya (PISA 2009)

 

L'anàlisi de resultats PISA en clau catalana és una cita obligada pel món de l'educacio i la Fundació Jaume Bofill, en base a una anàlisi rigorosa de les dades, busca fonamentar i enriquir el debat amb la comunitat educativa sobre quins són els reptes i quines poden ser les mesures que millorin la qualitat educativa del nostre país.

El "Programme for International Student Assessment" (PISA; Programa per l'Avaluació Internacional dels Estudiants) impulsat per l'OCDE és un dels programes més importants a escala internacional pel que fa a l'avaluació del rendiment acadèmic d'estudiants de 15 anys en tres àmbits específics: les matemàtiques, la lectura i les ciències. PISA és contribueix a detectar i definir aquells aspectes del sistema educatiu (gestió dels centres escolasr, disseny de la pràctiva educativa, estil d'aprenentatge dels estudiants, entorn social, cultural i económic dels centres educatius i de l'alumnat,..) que inhibeixen o potencien les situacions de deigualtat educativa. L'enquesta es passa cada 3 anys a una mostra representativa de cada estat membre de l'OCDE i Catalunya compta amb una mostra representativa de país.

L'anàlisi de les dades PISA 2009 es centra en alguns temes clau en l'escola del nostre país com l'excel∙lència i el fracàs escolar, l' alumnat desafavorit i la resiliència educativa, els hàbits lectors i les estratègies d'aprenentatge, i l'alumnat d'origen immigrat i el rendiment en la lectura.