Desigualtats Educatives a Catalunya (PISA 2012)

 

El Programme for International Student Assessment (PISA; Programa per l'Avaluació Internacional dels Estudiants) impulsat per l'OCDE és un dels programes més importants a escala internacional pel que fa a l'avaluació del rendiment acadèmic d'estudiants de 15 anys en tres àmbits específics: les matemàtiques, la lectura i les ciències.

PISA contribueix a detectar i definir aquells aspectes del sistema educatiu (gestió dels centres escolars, disseny de la pràctica educativa, estil d'aprenentatge dels estudiants, entorn social, cultural i econòmic dels centres educatius i de l'alumnat,..) que inhibeixen o potencien les situacions de desigualtat educativa. L'enquesta es passa cada 3 anys a una mostra representativa de cada estat membre de l'OCDE i Catalunya compta amb una mostra representativa de país.

L'anàlisi de resultats PISA en clau catalana és una cita obligada pel món de l'educació i la Fundació Jaume Bofill, en base a una anàlisi rigorosa de les dades, busca fonamentar i enriquir el debat amb la comunitat educativa sobre quins són els reptes i quines poden ser les mesures que millorin la qualitat educativa del nostre país. L'anàlisi de les dades PISA 2009 es va centrar en alguns temes clau en l'escola del nostre país com l'excel·lència i el fracàs escolar, l' alumnat desafavorit i la resiliència educativa, els hàbits lectors i les estratègies d'aprenentatge, i l'alumnat d'origen immigrat i el rendiment en la lectura. Ara és l'hora d'analitzar a fons les dades PISA 2012, sempre des de la mirada de la desigualtat i cercant fórmules que millorin la qualitat educativa del nostre país.