Anuari de l’Educació 360: El repte de conèixer millor les oportunitats educatives més enllà de l’escola

06/02/2019
Anuari de l’Educació 360: El repte de conèixer millor les oportunitats educatives més enllà de l’escola

L’escola és una institució clau per a la formació de nens, nenes i adolescents. Ho és perquè, en la nostra societat desenvolupada, per l’escola hi ha de passar tothom. Però avui en dia, l’educació va molt més enllà del temps lectiu escolar: xarxes socials, amistats, família... i activitats extraescolars, d’esplai, esportives, comunitàries... que ocupen una part important de molts infants i adolescents. L’aprenentatge (prenent aquest mot en un sentit ampli) depèn de les influències rebudes a l’escola i fora de l’escola. L’educació no s’acaba quan finalitza l’horari lectiu sinó que prossegueix amb altres activitats que ajuden a desenvolupar les capacitats cognitives, afectives, psicomotrius, d’interacció i d’inserció social. 

Les experiències educatives s’han de considerar en conjunt perquè s’influeixen unes a les altres. El concepte de ciutat educadora, per exemple, respon a aquesta concepció ecològica o sistèmica de l’educació. L’educació és responsabilitat de l’Estat, de la família i de l’escola, però també del municipi, de les associacions, de les indústries culturals...

Així com l’accés a l’escola és garantit per a tota la població en edat escolar, no passa el mateix amb les altres activitats educatives. Per exemple, segons dades de l’Eurobaròmetre de la Fundació Bofill del 2018, un 28,4% de les famílies enquestades manifesta que els seus fills i filles no fan activitats extraescolars. Les dificultats d’accés a aquestes activitats poden ser una important font de desigualtat social.

Configurant el trencaclosques

A Catalunya, les ofertes educatives són moltes i diverses però la informació sobre aquestes ofertes i sobre l’accés d’infants i adolescents a aquest ventall d’activitats educatives és molt parcial i fragmentada. És per això que, en el marc del projecte Educació 360, ens plantegem el repte d’aglutinar dades, visions i coneixement que permetin anar configurant el trencaclosques de les oportunitats educatives més enllà del temps lectiu escolar. 

Es tracta d’avançar en el coneixement d’una realitat que és molt important en el nostre país per fer més visible la tasca educativa de diversos sectors i identificar necessitats, potencialitats i àmbits de millora. Pretenem partir de les dades obtingudes i de consensos que ens ajudin a compartir el coneixement i a donar més força i a fer més accessibles aquestes oportunitats educatives. La informació obtinguda també ha de facilitar articular propostes de política pública per enfortir més l’oferta i l’accessibilitat.  

La concreció del repte: un Anuari de les oportunitats educatives més enllà del temps lectiu escolar

La informació es recollirà en anuaris. Per configurar el primer anuari, estem cercant dades, preguntat, explorant, analitzant, escoltant diferents perspectives... Estem fent “fotografies” diverses que ens permetin anar obtenint una perspectiva global i compartida.

Aquest primer anuari s’ha d’entendre com un estudi exploratori que ajudi a descriure i dimensionar la participació de la infància i l’adolescència en l’Educació 360. En concret, es pretén:

  • Definir i dimensionar els principals àmbits on s’estructuren les oportunitats educatives i les organitzacions que les articulen.
  • A partir de l’anàlisi de les dades, extreure conclusions, reptes i recomanacions de millora del conjunt de l’Educació 360 i identificar possibles temes en els quals aprofundir i informació a recollir en els següents anuaris. 

La cerca d’informació s’ha organitzat en un àmbit general, especialment recollint la percepció de les famílies sobre la qüestió, i en àmbits específics que semblen especialment rellevants: sector públic; lleure educatiu; esports; àmbit cívic, comunitari i cultural (ateneus i àmbit cultural en general); idiomes; accions de les AMPAs i AFAs. 

El repte que suposa l’anuari no és senzill però ens sembla que pot ser de gran valor i que pot tenir importants efectes transformadors i positius. Obtenir dades és cabdal per identificar temes i elements clau de debat que permetin enfortir la connexió amb la comunitat, impulsar xarxes i potenciar oportunitats educatives diverses, de qualitat i equitatives.

Projecte