Com incorporar els dispositius mòbils a l'aprenentatge a Catalunya? Presentació de la proposta Mobile Learning de la UNESCO

Dimarts, 23 de setembre de 2014 a les 18.30 h, al CaixaForum, Centre Social i Cultural de l'Obra Social "la Caixa" Av. Francesc Ferrer i Guàrdia, 6-8 de Barcelona, el Centre UNESCO de Catalunya, la Fundació Jaume Bofill i la iniciativa mSchools us conviden a la presentació de les "Directrius de la UNESCO per a les polítiques d'aprenentatge mòbil (UNESCO Policy Guidelines for Mobile Learning).

Als països desenvolupats, 4 de cada 5 persones posseeixen i utilitzen un telèfon mòbil. Aquests i altres dispositius, com ara les tauletes electròniques, s'han convertit en una atractiva eina educativa. Lluny de ser una possibilitat teòrica, l'aprenentatge mòbil és una realitat tangible a Catalunya i arreu del món.

Són moltes les experiències d'educadors, educadores i alumnes que utilitzen dispositius mòbils per accedir a una gran varietat de continguts educatius, parlar i compartir informació amb altres educands, sol·licitar suport a companys, companyes i professorat, crear continguts de manera col·laborativa, etc.

Davant d'aquest context tan divers, la comunitat internacional representada per la UNESCO ha definit unes polítiques d'aprenentatge mòbil que volen servir com un marc de treball pels diferents països membres i que tenim el privilegi de presentar-ho a Catalunya.


Participants:

- David Atchoarena, Director de la Divisió de Desenvolupament del Professorat i Educació Superior a la UNESCO.

- Mercè Gisbert Cervera, Coordinadora del Fòrum Internacional d'Educació i Tecnologia i del Departament de Pedagogia de la Universitat Rovira i Virgili

- Albert Forn, Director Associat, Mobile World Capital i responsable de mSchools.

Modera: Eduard Vallory, President del Centre UNESCO de Catalunya.


En l'acte es debatrà sobre les recomanacions d'aquest informe de l'Organització de les Nacions Unides per a la Educació, la Ciència i la Cultura (UNESCO) i sobre les estratègies que es podria adoptar a Catalunya per donar resposta a escenaris d'aprenentatge més rics i complexes. Es discutirà a fons qüestions com ara:

L'aprenentatge mòbil pot ser una eina adequada per a l'aprenentatge personalitzat? Qui genera els continguts? Els centres de capacitació de docents haurien d'incorporar l'aprenentatge mòbil en els seus programes i plans d'estudi? Quin valor pot oferir les respostes i avaluacions immediates generades en els dispositius mòbils? L'alumnat se sent més motivat amb la possibilitat d'aprendre en qualsevol moment i lloc? Pot servir com eina de suport al fracàs escolar i l'abandonament prematur? Quin és l'impacte dels mòbils en el aprenentatge al llarg de la vida? (Tens altres preguntes? Ens les pots fer arribar a través de Twitter: @FundacioBofill).


Hi haurà servei de traducció simultània al català i a l'anglès.

La presentació es podrà seguir en directe o en streaming i també a través de Twitter @FundacioBofill, #mLearningCat #perspectivesbofill i de Facebook així com visualitzar el recull a les Xarxes Socials a través d'Storify.

Els assistents a l'acte tindran accés gratuït a les sales d'exposicions i podran disposar d'una audioguia per poder seguir la mostra sense cost. Les exposicions que es podran visitar seran Bellesa captiva. Petits tresors del Museo del Prado i The most important thing. Retrats d'una fugida.

Aquest acte compta amb la col·laboració de l'Obra Social "La Caixa".

Més informació:

Segons la UNESCO l'aprenentatge mòbil és tota aquella experiència educativa que comporta la utilització de tecnologia mòbil, sola o en combinació amb qualsevol altre tipus de tecnologia de la informació i les comunicacions (TIC), per tal de facilitar l'aprenentatge en qualsevol moment i lloc. Es pot fer de moltes maneres diferents: hi ha qui utilitza els dispositius mòbils per accedir a recursos pedagògics, connectar-se amb altres persones o crear continguts, tant dins com fora de l'aula. L'aprenentatge mòbil amplia també els esforços per aconseguir metes educatives àmplies, com l'administració eficaç dels sistemes escolars, la millora de la comunicació entre escoles i famílies, etc.


A més, es defensa la creació de polítiques concretes que ajudi els països a definir un marc per l'aprenentatge mòbil. Alguns dels punts destacats en la Directriu de la UNESCO per a les polítiques d'aprenentatge mòbil són:

- Capacitar als docents perquè impulsin l'aprenentatge mitjançant tecnologies mòbils.

- Examinar el potencial singular i els reptes que presenta la tecnologia mòbil per a l'educació i, quan correspongui, incorporar les conclusions extretes a les polítiques relatives a les TIC en l'educació.

- No prohibir de manera general els dispositius mòbils. Les prohibicions universals, llevat que s'apliquin per motius ben fundats, són instruments contundents que normalment obstaculitzen les oportunitats educatives i inhibeixen les innovacions en l'ensenyament i l'aprenentatge.

- Oferir assessorament sobre la forma de combinar noves inversions en tecnologia amb inversions i iniciatives existents en matèria d'educació.

- Proporcionar suport i capacitació als docents mitjançant tecnologies mòbils.

- Crear continguts pedagògics per utilitzar-los en dispositius mòbils i optimitzar els ja existents.

- Vetllar per la igualtat de gènere dels educands.

- Ampliar i millorar les opcions de connectivitat garantint l'equitat.

- Elaborar estratègies per a proporcionar accés en condicions d'igualtat per a tothom.

- Promoure l'ús segur, responsable i saludable de les tecnologies mòbils.

- Utilitzar la tecnologia mòbil per millorar la gestió de la comunicació i l'educació.

- Augmentar la consciència sobre l'aprenentatge mòbil mitjançant activitats de promoció, el lideratge i el diàleg.

Referències: UNESCO Mobile Learning Publications

 

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar