Connectant-se amb l’escola: què funciona en la lluita contra l’absentisme escolar?

L’absentisme crònic es redueix amb programes que inclouen incentius acadèmics i econòmics, i que eviten les sancions

Alguns centres educatius tenen un 30% d’alumnat amb absentisme crònic i la crisi de la Covid-19 pot fer créixer la desvinculació escolar 

Els programes contra l'absentisme són efectius tant a primària com a secundària, especialment per a l’alumnat amb més risc d’abandonament

La situació actual generada per la crisi de la Covid-19 implica un fort risc de desvinculació de l’escola, especialment per part de l’alumnat socialment més desafavorit. El context de crisi sanitària, social i econòmica existent, la irrupció d’una relació escolar mancada de presencialitat i la falta de preparació d’alumnes i centres educatius per a abordar-la poden suposar un trencament amb la institució escolar

El llarg període d’absència de classes pot accentuar alguns joves un sentiment de desvinculació escolar que fins i tot els pot dur a no reprendre el procés d’escolarització després d’estiu o a fer-ho de manera intermitent amb episodis d’absentisme

A Catalunya, al llarg del temps, s’han posat en marxa nombrosos plans i protocols contra l’absentisme, amb una aplicació desigual al territori. Desconeixem l’efectivitat d’aquests protocols, però l’evidència internacional ens indica que els programes de lluita contra l’absentisme escolar aconsegueixen reduir-lo. 

Ara bé: Quines d’aquestes intervencions funcionen millor? Per a quins col·lectius i tipus d’absentisme? I, sobretot, quines lliçons en podem treure per abordar l’absentisme a casa nostra i en el context que ens deixa la crisi de la Covid-19

En el marc del projecte Què funciona en educació?, l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) i la Fundació Bofill presenten un informe que revisa els resultats de més de 100 estudis que analitzen de forma rigorosa l’impacte que tenen diferents programes que lluiten contra l’absentisme escolar sobre l’assistència a classe, la desafecció escolar, l’ansietat i la delinqüència.

Els resultats d’aquesta revisió  ?? la més extensa sobre el tema feta fins ara ??  es presentaran en un webinar el proper 7 de maig, a les 18h:

https://us02web.zoom.us/j/84762037201

Recercadores i professionals de primera línia hi debatran les implicacions d’aquests resultats en el context de la crisi provocada per la Covid-19. 

Trobareu més informació en la nota de premsa adjunta, i aquí:

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar