Connected Learning Summit 2018: Activant la comunitat per construir l’educació del futur

17/09/2018
Connected Learning Summit 2018: Activant la comunitat per construir l’educació del futur

El passat agost la Fundació Bofill va ser present al Connected Learning Summit que es va celebrar al MIT Media Lab a Boston. Un Congrés que la Connected Learning Alliance convoca periòdicament des de 2010, i que centra els seus esforços en promoure la connexió entre organitzacions i espais d’aprenentatges, tot situant les persones al centre. 

El fil conductor del congrés es va situar en la pregunta: com podem preservar els objectius de l’escola al segle XXI? Com podem garantir que el màxim de gent assoleixi la millor educació possible, i fer-ho fomentant l’equitat i l’accessibilitat? Abordar aquests reptes implica situar les persones al centre de l’educació, i aquí és on l’aliança Connected Learning vol generar un revulsiu. 

A Catalunya, la Diputació de Barcelona, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica  de Catalunya i la Fundació Jaume Bofill, entre altres centenars d’organitzacions, estan impulsant l’aliança Educació 360, que pretén treballar en la mateixa línia: connectar els aprenentatges dins i fora l’escola i generar noves i millors oportunitats educatives per a tothom. 

El risc de l’individualisme com a solució als reptes

En l’actual context, en que molts infants queden fora del sistema, on l’escola per sí sola té molts problemes per donar resposta a les necessitats de tothom, la resposta es podria centrar excessivament en l’individualisme. Davant dels nous temps, que cadascú es busqui la seva solució, que cadascú faci el que pugui. Els diferents membres de l’aliança, així com les diverses organitzacions i persones, es van comprometre a fer front a aquest risc. I per fer-ho cal activar la comunitat i connectar els aprenentatges. 

Un nou marc per al Connected Learning

Durant el congrés es va presentar el nou framework del Connected Learning, elaborat pel Connected Learning Research Network. Un marc que pretén ser útil no només per analitzar projectes de l’aliança, sinó sobretot ser un referent per a persones i organitzacions que vulguin iniciar oportunitats d’aprenentatge en la línia del Connected learning. D’acord amb aquest nou marc, en essència un projecte Connected learning ha d’estar centrat en els interessos d’infants i joves, el procés ha de provocar una cooperació i interrelació entre iguals, i ha d’acabar oferint oportunitats. Per a conèixer el detall d’aquest framework podeu consultar aquesta explicació infogràfica

Projectes mobilitzadors del Connected Learning

En el congrés van tenir molta presència projectes, metodologies i estratègies que durant els últims 10 anys han permès estendre i fer realitat la idea del Connected Learning. Uns projectes que permeten avançar cap a una educació més connectada, més ajustada a les necessitats de les persones. I que s’estenen ràpidament perquè són projectes que tenen en compte la cocreació i el codisseny per part de tots els agents protagonistes de l’educació. Tot seguit, fem un breu repàs de 3 d’aquests projectes. 

  • Remake Learning

Es tracta d’una xarxa de 500 organitzacions diverses com escoles, entitats comunitàries i institucions públiques. La seva principal finalitat és introduir pedagogies contemporànies en tots els espais d’aprenentatge, anant més enllà de les aules. Els seus promotors subratllen que el projecte promou una educació que impliqui, que sigui rellevant i que sigui equitativa. Recentment s’ha llançat la publicació Remake Learning Playbook, un document on s’explica la feina que s’ha fet fins ara i on es donen les claus per a que s’expandeixi la xarxa. 

En aquest vídeo, Ani Martinez, Field Director de Remake Learning, ens explica què és aquest projecte, com s’està expandint i quina visió de futur tenen per a l’educació. 

  • Maker Education

El projecte impulsa un nou enfoc educatiu, amb l’objectiu de situar l’alumne al centre. Per fer-ho promouen aquest tipus de metodologia, present en altres països, que es focalitza en dissenyar activitats d’aprenentatge que impliquin construir amb les mans (hands on), amb un final no definit (open ended) i que sigui interactiva. El cicle Educació Demà de la Fundació Bofill va aprofundir en el moviment maker education l’any 2016. Podeu consultar tots els materials d’Educació Demà sobre el moviment maker en aquest web.

En aquest vídeo, Stephanie Chang, Director of Impact de Maker Education, ens explica què és aquest projecte, com s’està expandint i quina visió de futur tenen per a l’educació.

 

  • Youth pathways

Pel que fa a Youth Pathways, no parlem tant d’un projecte o xarxa, sinó més aviat d’una metodologia de treball amb joventut. Aquesta metodologia se centra en la necessitat de construir trajectòries d’èxit per als joves, tant a nivell personal com sobretot a nivell professional. La metodologia parteix de la idea que actualment els camins cap a l’èxit ja no són estables, sinó que són canviants i complexos. Youth Pathways tracta de posar el focus en sondejar, construir i crear camins específics i múltiples per a que els joves puguin trobar trajectòries que responguin als seus interessos i necessitats, i a la vegada, siguin d’èxit. Durant el congrés es van presentar diferents experiències que implementaven aquest enfocament, i es va presentar una Guia (Toolkit) per a que les organitzacions que ho vulguin puguin implementar projectes d’aquestes característiques. 

 

Cap de projectes