Comença el procés de capacitació de la Crida #CentresEducatius360

07/05/2019

El passat dissabte 4 de maig, va tenir lloc la primera sessió de capacitació de la Crida #CentresEducatius360 en la qual han participat un total de 90 professionals de diferents centres educatius de Catalunya.

La jornada, que va tenir lloc a l’Escola dels Encants de Barcelona, es va iniciar amb l’explicació del marc de l’Aliança 360 per part de Maite Pujol, cap de gestió de coneixement i projectes, que va remarcar la importància dels centres educatius com a agents de transformació i equitat als municipis. La part més formativa de la sessió va ser conduïda per tres persones referents en els tres eixos que articulen aquesta nova Crida: 

  • Connectar, integrar i enriquir els temps i espais lectius i no lectius des del centre educatiu. 
  • Connectar l’activitat lectiva i no lectiva promovent itineraris d’aprenentatge personalitzat. 
  • Connectar l’escola amb l’entorn, enxarxant les activitats del centre educatiu amb el territori.

Així, Elena Sintes, cap de projectes de l’àrea de recerca de la Fundació Jaume Bofill, va parlar sobre els 4 grans principis que fonamenten la transformació dels horaris i temps educatius: la cura, el benestar i la salut; l’equitat i l’accés de tots els infants a les activitats, els entorns d’aprenentatge i la necessitat de treballar en xarxa i per últim, la innovació educativa segons la qual els horaris han d’estar al servei del projecte educatiu i no a la inversa.

Per altra banda, l’actual vice rector de la universitat de Vic Jordi Collet, va parlar dels vincles entre l’Escola, les famílies i la comunitat posant èmfasi en la necessitat de treballar en col·laboració amb l’entorn i entenent allò que queda lluny de l’aula com un valor afegit i una oportunitat d’aprenentatge.

Per últim, Moisès Esteban, director de l'Institut de Recerca Educativa de la Universitat de Girona, va donar les claus per a la personalització de l’aprenentatge amb mirada 360 insistint en que els aprenentatges més resilients, més profunds i significatius són aquells que parteixen i es vinculen amb els interessos, necessitats, objectius i eleccions dels aprenents.  

L’acte va concloure amb un espai de reflexió a través d’indicadors per assentar els coneixements generat durant el matí així com amb la possibilitat d’intercanviar visions i projectes en petits grups. El debat va permetre detectar les fortaleses de les pràctiques presentades així com possibles oportunitats de millora per a cadascun dels eixos claus de la crida. 

Els materials d’aquesta i altres sessions, estaran disponibles en obert, a la web de la crida.

La Crida #CentresEducatius360 seguirà oferint espais formatius i d’intercanvi en els propers dies:

  • El dimecres 8 de maig s’ha organitzat una Passejada d’aprenentatge (Learning Walk) de la mà de l’Institut Escola Trinitat Nova
  • El divendres 10 de maig, s’aplegaran a l’Escola Virolai en un acte obert a tothom, diverses experiències de tot el territori català que explicaran pràctiques innovadores d’educació 360. 
  • El dimarts 14 de maig, comptarem amb la presència de Coral Regí i Cèsar Coll en un diàleg que abordarà la importància dels itineraris d’educació personalitzats a l’auditori de l’Escola Octavio Paz. La participació és de nou, oberta a persones que no formen part de la crida i l’acte es podrà seguir també per streaming.
  • Finalment el dissabte 18 de maig, tots els centres de la Crida es tornaran a trobar a l’Escola dels Encants de Barcelona per a iniciar la fase de disseny i millora dels seus projectes.
Projecte