Els projectes de la crida “Comunitats que Eduquen” inicien el procés de capacitació

El divendres 18/05 vam iniciar el procés de capacitació que ha de permetre als 30 projectes finalistes de la crida Comunitats que Eduquen incorporar les eines i recursos necessaris per a alinear-se als principis de l’Educació 360, educació a temps complet amb l’objectiu d’oferir més i millors oportunitats als a tots els infants i joves.

Pel matí la presentació d’en Carles Barba, director del projecte Educació 360 va permetre emmarcar els principis d’aquest model educatiu que proposa un canvi de paradigma que situï  a l’infant i jove en el centre del procés educatiu amb la voluntat de:

  • Repensar els temps i els espais educatius superant els murs que separen l’activitat lectiva i del lleure.
  • Posar en valor i generar noves oportunitats educatives més enllà del temps lectiu perquè sabem que són decisives per la formació de les persones.
  • Connectar  els aprenentatges dins i fora de l’horari lectiu, que els ajudin a construir el seu propi itinerari vital.
  • Promoure la igualtat d’oportunitats a tots els nois i noies i garantir l’accés a les activitats eductives amb equitat.
  • Construir una aliança entre tots els actors que aportin oportunitats educatives.

Educació 360 vol fer un pas endavant per a dibuixar un ecosistema educatiu on la comunitat esdevé l’aula, això implica poder tenir un accés equitatiu a una llarga i rica cartera de programes i oportunitats educatives dissenyada i adaptada a les necessitats i aspiracions dels infants i joves. 

La segona sessió va està liderada per la Mireia Mas, cap de projectes de la Fundació, la seva presentació va posar el focus en la igualtat d’oportunitats educatives en els ecosistemes d’Educació 360.  Durant la sessió es va destacar: que la desigualtat educativa es produeix de manera més intensa fora del sistema educatiu reglat a on l’accés a les oportunitats educatives depenen de l’oferta disponible al territori i de la capacitat adquisitiva de les famílies. En aquest sentit vam poder constatar com diversos estudis situen a les polítiques d’equitat educativa dirigides a la infància adolescència com la principal palanca de canvi per afavorir de forma efectiva la igualtat d’oportunitats educatives. 

Durant la sessió vam tenir l’oportunitat de conèixer els factors d’èxit de diversos models i experiències internacionals (Anglaterra, Alemanya, Citizen Schools, Harlem Children’s zone) així com els reptes i assoliments  dels projectes que participen de la capacitació.  

També es va posar de manifest com les entitats d’educació comunitària presents en el Tercer Sector Social a Catalunya han estat, històrica i actualment, les institucions que han generat espais de reforç escolar i de lleure per a la infància en risc i estructures de suport familiar, la majoria d’elles, en aliança amb la comunitat educativa dels barris i ciutats. 

Durant les següents sessions que se celebraran els dies 1 i 15 de juny posarem el focus en el desenvolupament del potencial educatiu de la comunitat amb la Mireia Civís, com connectem els temps i espais educatius amb l’Elena Sintes i la personalització de l’aprenentatge amb el Moisès Esteban. Aquestes sessions finalitzaran amb un laboratori de co-creació liderat per l’Oriol Ripoll i un procés de mentoria que ha de permetre als impulsors dels projectes comunitaris repensar i reformular els projectes per a alinear-los als principis de l’Educació 360.

 

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar