En quines condicions estudien els joves universitaris a Europa? Presentació de l'informe Eurostudent 2015

03/16/2015

 Us informem que dimecres 11 de març de 2015 a les 9 h, al Palau Macaya de l'Obra Social "La Caixa" (passeig de St Joan, 108), la Fundació Jaume Bofill i el grup coordinador i editor d'Eurostudent presentaran l'informe Eurostudent V davant de diferents representants del món educatiu, on Kristina Hauschildt, editora de l'estudi, explicarà els resultats de l'edició 2015 i es discutirà sobre les conclusions d'aquesta cinquena ronda a partir de la seva presentació fent esment a la realitat del nostre país. 

Posteriorment, a les 18.30 h, al Cercle d'Economia de Barcelona (carrer Provença, 298) la Fundació Jaume Bofill i l'editora d'Eurostudent presentaran l'informe en una conferència oberta al públic on es posaran de manifest les conclusions del grup d'experts catalans reunits durant el matí i es debatrà sobre les estratègies que es podrien adoptar a Catalunya en funció dels resultats d'Eurostudent V.

Quines són les condicions socials i econòmiques de la vida dels estudiants universitaris europeus? Quins són els diferents mètodes d'accés a l'educació superior? Com es financen els estudiants universitaris i quines són les fonts d'aquest finançament? Quines diferències trobem entre els antecedents familiars dels estudiants universitaris? Quines són les facilitats per la mobilitat internacional? Quines són les diferents aportacions al sistema universitari dels governs? Quines competències lingüístiques tenen els estudiants universitaris europeus? Quines polítiques en educació superior cal promoure en matèria de finançament i serveis de suport i acompanyament als estudiants per tal d'atendre millor la seva diversitat? 

Eurostudent és el principal projecte europeu d'anàlisi sistemàtica de les condicions de vida dels estudiants i una eina fonamental per orientar la presa de decisions sobre polítiques universitàries a Europa. Actualment, aquesta enquesta analitza les condicions socials i econòmiques de la vida dels estudiants de 30 països europeus. Tanmateix, Espanya, que havia participat en la tercera i quarta onades de l'enquesta, no ha format part de la cinquena ni tampoc es preveu que ho faci en la propera edició de 2016, essent, amb el Regne Unit, l'únic gran país europeu que no disposarà de dades pròpies sobre les característiques dels estudiants universitaris.

Eurostudent aporta un gran nombre de dades que permeten analitzar com és la vida universitària avui a Europa. Ens ofereix la possibilitat d'entendre diversos factors del dia a dia dels universitaris. Comprendre com els joves combinen estudis amb les seves vides diàries és clau per valorar si els sistemes d'educació superior són justos i efectius per a tots els grups socials, principalment per a aquells freqüentment poc representats.

 La Fundació Jaume Bofill per cobrir parcialment aquesta mancança d'informació promou l'enquesta "Via Universitària" que analitzarà les característiques dels estudiants i les condicions amb què es produeix el seu pas per la universitat, recollint moltes dades comparables amb Eurostudent. "Via Universitària" és una iniciativa conjunta de la Fundació Jaume Bofill i la Xarxa Vives d'Universitats i compta amb la participació de 20 de les 21 universitats de l'espai Vives. A principis de 2016 es coneixeran els primers resultats de l'enquesta, que abasta Catalunya, Comunitat Valenciana, Illes Balears, Principat d'Andorra i Catalunya Nord. 

En un moment en què l'educació superior està en un profund procés de transformació, accentuat amb la crisi econòmica, és necessari generar coneixement fiable sobre els perfils dels estudiants i les seves característiques i condicions de vida, amb la fi d'orientar la presa de decisions sobre polítiques universitàries i assolir majors nivells d'equitat participativa. "Via Universitària" contribuirà a aquest objectiu, tal i com també, hauria de fer-ho la reincorporació d'Espanya al projecte Eurostudent, el referent europeu d'anàlisi de l'educació superior i de disseny de les polítiques de convergència.

Les dades recollides per Eurostudent mostren un augment progressiu del nombre d'estudiants universitaris i l'expansió de l'educació superior a Europa. Aquest increment es deu a l'obertura de la universitat cap a perfils cada vegada més diversos d'estudiants en relació a l'origen socioeconòmic i l'edat.

L'Informe d'Eurostudent destaca que cada vegada hi ha més alumnes que accedeixen a la universitat per vies alternatives, que hi entren amb un cert retard des que van acabar els estudis secundaris -i per tant, són més grans-,que aporten experiència prèvia en el mercat de treball, que combinen treball i estudis, o que transiten per l'educació superior amb interrupcions temporals.

En paral·lel a aquesta major diversitat entre els estudiants, la informació que aporta Eurostudent evidencia també que hi ha diferències molt importants entre països. I per això és encara més necessari un coneixement adequat de quines són les seves condicions de vida en cadascun d'ells.

Així, entre altres, característiques com l'edat, el gènere, la intensitat de dedicació a l'estudi o la possible simultaneïtat amb la dedicació laboral, són aspectes a estudiar. Per exemple, és important saber que a la majoria de països més de 2/3 dels estudiants són menors de 25 anys. Però també trobem països amb una mitjana d'edat superior a aquests 25 anys. També resulta rellevant saber, tot i que potser és més conegut, que les dones són majoria a gairebé la totalitat dels països. I que en alguns casos la proporció de dones a la universitat s'apropa al 60 %.

En canvi, pot resultar més sorprenent el fet de constatar que hi ha països on pràcticament la totalitat dels estudiants ho és a temps complert, mentre que en altres països més d'un 30 % dels estudiants es matriculen a temps parcial.

Participants:

- Kristina Hauschildt membre del grup coordinador i editora d'Eurostudent V.

- Miquel Martínez, catedràtic de Teoria de l'Educació i membre del grup de recerca GREM de la UB. Va formar part de l'equip d'Investigadors del Projecte de recerca sobre les condicions de vida i participació dels estudiants universitaris a Espanya EcoVipeU 2011. 

- Ernest Pons, professor d'Estadística i director de l'Agència de Polítiques i de Qualitat de la UB. Va formar part de l'equip d'Investigadors del Projecte de recerca sobre les condicions de vida i participació dels estudiants universitaris a Espanya EcoVipeU 2011.

 

Moderarà: Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill. 

Accés lliure i gratuït.

 

Project