Escola Nova 21 finalitza demostrant que tot centre educatiu es pot transformar i reclamant un gran acord per actualitzar el sistema

12/04/2019

S’ha generat presa de consciència de la necessitat de canvi de paradigma i s’han testat processos de transformació de centres que fan possible generalitzar-lo

4-12-2019. Escola Nova 21, l’aliança de tres anys que ha promogut a Catalunya el canvi de paradigma educatiu que reclama l’Agenda 2030 de Nacions Unides, ha fet avui l’acte de cloenda amb una crida a establir un pla de país per actualitzar tot el sistema educatiu al llarg de la pròxima dècada.

A l’acte que s’ha fet al CosmoCaixa, on han assistit el president del Parlament, el conseller d’Educació, diputats i portaveus d’Educació de JxC, ERC, PSC i ECP, i alcaldes i regidors, les cinc institucions promotores han rendit comptes d’aquests tres anys. UNESCOCAT, la Fundació Bofill, la Diputació de Barcelona, la UOC i EduCaixa han valorat que la gran mobilització de mig miler de centres ha fet palesa la necessitat de generalitzar el canvi, mentre que el testeig d’un protocol de canvi intensiu amb una mostra de 30 centres ha provat que tota escola es pot actualitzar.

A l’acte, el Departament d’Educació ha presentat accions que beuen de l’experiència d’Escola Nova 21 perquè arribin a més escoles i instituts. Alhora, el president del Parlament, Roger Torrent, ha agraït el compromís de tants docents i dels centenars d’escoles i instituts que han participat i ha destacat la importància estratègica de posar al dia el sistema educatiu per respondre als reptes d’avui i d’un futur complex i incert.

Una avaluació externa feta en col·laboració amb el Departament d’Educació ha demostrat l’eficiència de les dues estratègies desplegades per Escola Nova 21 per promoure un canvi de paradigma educatiu: intensivament a través de la Mostra i orientant a través de les Xarxes.

L’experiència dels tres anys de treball conjunt amb diversos governs i administracions ha fet veure que, per aconseguir el 2030 l’objectiu que totes les escoles siguin equivalents en qualitat educativa, calen accions concretes des de polítiques transversals i de llarg termini que vagin més enllà d’una legislatura. Per això, el director d’Escola Nova 21, Eduard Vallory, ha plantejat la necessitat d’un gran acord perquè l’actualització educativa arribi a totes les escoles i instituts al llarg de la pròxima dècada, treballant amb els docents i els centres, des d’una acció interinstitucional arrelada a cada municipi.

Programa