Escriptors, Booktubers i Bookstagrammers publiquen falses ressenyes de contes per promoure la comprensió lectora

24/01/2020

Personalitats destacades com Màrius Serra i Gemma Lienas es faran ressò a les xarxes socials de la campanya “Comprendre la lectura. Comprendre la vida” en el Dia Mundial de l'Educació

L’acció vol mobilitzar iniciatives ciutadanes per afavorir la comprensió lectora:  un de cada set infants de Catalunya no entenen els llibres que llegeixen malgrat que hagin après a llegir a l’escola

El projecte LECXIT de la Fundació Bofill aborda el repte d’assegurar que tots els infants acaben la primària amb un nivell de comprensió lectora que els garanteixi l'èxit educatiu i social

Video de l’acció: https://youtu.be/xT1NwKE73As

Aquest divendres 24 de gener, Dia Mundial de l’Educació, alguns dels booktubers i bookstagrammers més coneguts en català es sumaran a la campanya del projecte LECXIT Comprendre la lectura. Comprendre la vida amb la publicació de ressenyes de llibres ‘falses’ per després explicar que amb aquesta acció volen donar suport a la campanya. Aquesta vol situar la comprensió lectora com una competència irrenunciable per garantir l'èxit educatiu i fer una crida per augmentar el número de voluntaris que ofereixin el seu temps i comparteixin la seva passió lectora i així garantir oportunitats de comprensió lectora a tots els infants de primària.

L’acció es va iniciar dimecres amb la publicació d’un vídeo a Youtube (en el cas dels booktubers) i d’una imatge a Instagram (els bookstagrammers) fent una ressenya d’un llibre infantil. Aquesta ressenya, però, parlarava d’una història diferent a la del llibre referenciat, com si el youtuber o instagrammer hagués tingut problemes de comprensió lectora. Al cap de dos dies, divendres 24, la mateixa persona fa una altra publicació fent difusió de la campanya LECXIT i explicant el perquè de la “confusió” en la ressenya del llibre. 

Així, l’objectiu de l’acció comunicativa és fer arribar a les comunitats de seguidors d’Instagram i Youtube la campanya del Lecxit “Comprendre la lectura, comprendre la vida” (www.comprendrelavida.cat), amb la qual es fa una crida a fer-se voluntari o voluntària, fer una aportació econòmica per a la compra de llibres o promoure un nou punt Lecxit en el cas de ser una escola, biblioteca o entitat social.

Els booktubers i escriptors ‘fake’

Alguns dels booktubers més representatius de Catalunya i escriptors com Màrius Serra i Gemma Lienas, publicaran un vídeo a Youtube molt especial. Tots ells i elles faran una ressenya, amb llibertat creativa, sobre un llibre infantil popular, entre ells Alícia al País de les Meravelles, Peter Pan, El gat amb botes i El rei Artús, protagonistes de la campanya Comprendre la lectura, Comprendre la vida.

Aquestes ressenyes de llibres, però, seran una mica peculiars. Quan expliquin el que han llegit, comunicaran un relat totalment diferent de l’argument original, com si no haguessin entès res del que han llegit perquè tenen problemes reals de comprensió lectora.

Després de publicar el vídeo i rebre tots els comentaris per la seva errònia ressenya, publicaran un nou vídeo, ja preparat, on descobriran que tot es tractava d’una campanya de LECXIT per explicar i sensibilitzar que un de cada set infants de Catalunya tenen problemes de comprensió lectora malgrat que hagin après a llegir a l’escola. Tot amb l’objectiu de motivar als seus seguidors a difondre la causa i sumar-se al projecte.

Els bookstagrammers ‘fake’

L’acció també es realitzarà amb diferents Bookstagramers que s’han unit a la causa per motivar als seus seguidors i seguidores a col·laborar en aquest projecte i així difondre el repte de garantir la comprensió lectora a tots els infants. Tindrà la següent mecànica de publicació en dues parts:

Primer, el dia 22 de gener publicaran una foto d'un llibre infantil, com per exemple Alícia al País de les Meravelles, Peter Pan, El gat amb botes o El rei Artús, i en el text que acompanya el la publicació a xarxes socials hi escriuran una petita ressenya com les que fan habitualment com a Bookstagrammer explicant el llibre. En aquest cas, però, escriuran el títol d'un altre llibre diferent al de la foto, com si haguessis tingut problemes de comprensió lectora i no haguessin entès el llibre. 

En una segona fase, el dia 24 de gener, Dia Mundial de l'Educació, abans de les 12 h del migdia publicaran un nou post amb algun dels anuncis gràfics de la campanya LECXIT i explicant al text de la publicació “l’errada” del post anterior. Així, explicaran i faran difusió entre els seus seguidors de la campanya de LECXIT per fomentar la comprensió lectora entre els infants i els animaran a col·laborar.

Escriptors, Booktubers i Bookstagrammers participants:

Màrius SerraGemma Lienas 

Booktubers:

Perduts entre llibresParaula de MixaLluctuber El Booktuber ClaretCuinant literatura VblogJesus TibauBooks & FoxesLiteratura Enterat

Bookstagrammers:

A vegades llegeixoCarla CarlaeMixaL de lecturesAnna ClermontLlibreria MacondoLittle CuentusPlaneta BabetesBiblioteca Menuda 

El repte de garantir la comprensió lectora

El projecte LECXIT (Lectura per a l’èxit educatiu), impulsat per la Fundació Bofill l’any 2012, ofereix cada any a 1.858 infants un espai on desenvolupar el gust per la lectura a partir del compromís de més de 1.800 voluntaris/es. Setmanalment reben un acompanyament lector efectiu al llarg de 3 cursos, gràcies a la iniciativa de 247 escoles, biblioteques i entitats de 83 municipis. 

Els resultats del projecte LECXIT mostren que el repte de garantir la comprensió lectora de tots els infants és possible amb actuacions senzilles però compromeses que impulsen l'èxit educatiu i social.

Una crida a l’acció amb diferents propostes: 

  1.  Fer-se voluntari/a del projecte Lecxit per acompanyar a un infant en la millora de la competència lectora. Volem arribar a més infants i necessitem més voluntaris que ofereixin el seu temps i passió lectora per compartir-lo. Al web www.comprendrelavida.cat es troba un mapa dels espais Lecxit de Catalunya on es pot dur a terme el voluntariat . 
  2. Fer una aportació econòmica per a la compra de llibres per promoure que tots els infants disposin d’una biblioteca personal a casa al propi web (un factor que afavoreix el vincle lector). Els llibres es faran servir durant el curs a l’espai Lecxit i en acabar els infants se’ls podran endur a casa.
  3. Promoure un nou espai Lecxit a una escola, biblioteca o entitat social que no en tingui promoguts com fins ara per les mateixes escoles, associacions de famílies, entitats socials, biblioteques o municipis. O recolzar algun dels altres programes catalans que podeu trobar al final del dossier.
Programa