Famílies amb veu

NOTA DE PREMSA: Arrenca el projecte "Famílies amb veu" per reivindicar i impulsar el protagonisme de les famílies en els canvis i millores educatius La Fundació Jaume Bofill juntament amb les principals federacions d'associacions de mares i pares de Catalunya (FAPAC, CCAPAC, FAPAES, FAPEL) i l'AEC es posen d'acord per impulsar un projecte anomenat "Famílies amb veu" que al llarg de dos anys pretén posar en valor el treball que fan les famílies per a la millora del sistema educatiu i reivindicar el seu paper com a part implicada en l'educació. La iniciativa parteix de dues evidències contradictòries. D'una banda, l'increment constant del valor afegit que les famílies aporten a l'escola, sigui en forma de recursos monetaris (un gran esforç econòmic que tendeix a créixer, tant a la pública com a la privada concertada) o amb l'aportació de temps voluntari. Les AMPA mobilitzen milers de famílies cada setmana, donen serveis a centenars de milers de persones i gestionen una gran quantitat de recursos econòmics, moltes escoles compten amb el treball voluntari de les famílies per mantenir la seva qualitat, nombroses famílies s'organitzen per posar en marxa projectes educatius propis, per reivindicar els drets educatius de determinats col·lectius, etc. En definitiva, l'educació és al centre d'una mobilització i un esforç creixents de les famílies. Aquesta gran mobilització contrasta amb la feblesa de la veu de pares i mares en les estructures de participació democràtica formal del sistema educatiu. Feblesa que es constata un cop vistes les dades de la participació de les famílies en els consells escolars, que un cop més no ha superat el llindar del 10%. Si tenim en compte que el consell escolar és l'òrgan de participació dels diferents sectors de la comunitat educativa en el govern dels centres, el fet que pares i mares li donin una importància tan relativa es pot interpretar com un senyal que també relativitzen el pes de la seva veu en aquest tipus d'òrgans de participació formal. Paral·lelament, el text que coneixem de la LOMCE converteix en perifèric i formal el paper de les famílies en els consells escolars, un espai per a la informació però no per a la coresponsabilitat ni la participació decisòria en la gestió i el govern de les escoles. És a dir, les famílies queden relegades a meres espectadores del funcionament dels centres educatius. El projecte "Famílies amb veu", engegat per la Fundació Jaume Bofill i amb el suport i la col·laboració de les principals federacions d'AMPA --FAPAC, CCAPAC (escoles cristianes), FAPAES (secundària), FAPEL (Federació de Pares d'Escoles Lliures)-- i d'agrupacions escolars catalanes (AEC), pretén capgirar aquesta tendència. La iniciativa vol promoure un marc unitari des del qual s'evidenciï el valor de la contribució de les famílies al funcionament del sistema educatiu, i es vegi el seu lideratge com a interlocutor vàlid en el debat sobre la reforma i la millora del sistema educatiu. Com ha passat en altres països, caldrà fer sentir la veu de les famílies en molts dels debats d'actualitat com l'elecció de centre, les beques i els concerts escolars, els horaris i calendaris escolars, les ràtios d'alumnat-mestres, el suport a les necessitats educatives especials, l'aprenentatge lingüístic, etc. Més enllà de la necessària diversitat de sensibilitats i visions de les famílies representada en les diferents federacions, totes elles comparteixen la preocupació per la qualitat de l'educació i el convenciment que les famílies han de jugar un paper més important en el debat educatiu. Aquesta setmana s'ha donat el tret de sortida del projecte "Famílies amb veu" amb l'enviament d'una enquesta a una mostra de 1.500 associacions de mares i pares d'alumnes (AMPA) d'escoles públiques i concertades de Catalunya. Aquesta enquesta és el primer ins

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar