FMRPC i FB demanen al Govern i al Parlament que impulsin uns nous horaris escolars que garanteixin l’equitat, la qualitat i el benestar dels alumnes

26/02/2020

La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica i la Fundació Jaume Bofill han comparegut al Parlament de Catalunya per presentar “Educació a l’hora” i demanar que el govern inici el canvi i impulsi mesures que garanteixin l’equitat, la qualitat i el benestar.

Elena Sintes (Fundació Bofill) i Jaume Aguilar (Federació de Moviments de Renovació Pedagògica) han alertat a la comissió d’educació del Parlament sobre la necessitat, la importància i la urgència de canviar els horaris escolars. 

Per aquest motiu, han fet una petició expressa al Departament d’Educació perquè impulsi mesures abans de finalitzar l’actual legislatura i han presentat les propostes següents:  

  1. Demanen que el Departament inici el canvi i impulsi les mesures següents:
  • Abans de finalitzar el mandat, desenvolupar una normativa i regulació dels horaris escolars per tractar les demandes de canvi a partir de criteris comuns d’equitat i qualitat educativa. 
  • Iniciar la implementació de la proposta a través d’un pla experimental amb municipis i centres interes-sats en aquest nou horari.
  • Establir convenis entre Departament d’Educació i Ajuntaments amb un finançament suficient, perquè des del món local es pugui garantir unes activitats educatives de qualitat i amb criteris d’equitat. 
  • Cal recuperar el consens sobre els horaris educatius, tal i com ja es fa fer l’any 1993 al MUCE (Marc Unitari de la Comunitat Educativa). 

2. Demanen que el Departament actuï com a garant d'un servei públic educatiu equitatiu i de qualitat. En les seves actuacions el Departament ha de garantir:

  • Afavorir els hàbits saludables en els centres educatius.
  • Potenciar el benestar i l’eficàcia educativa dels infants i joves.
  • Millorar les condicions d’educabilitat, establint ritmes que facilitin la concentració, la millora del nivell cognitiu, la capacitat d’atenció i la memòria de treball.
  • Enfortir el paper social i educatiu de l’escola promovent projectes educatius amplis d’àmbit comunitari i compensador de les desigualtats.
  • Millorar la resposta a les necessitats educatives de l’alumnat promovent projectes innovadors.
  • Incrementar les hores de convivència familiar i el descans necessari d’infants i joves.
  • Facilitar la coordinació i la formació permanent del professorat.

3. Recomanen que les decisions que s'estan prenent sobre aquests temes garanteixin aquestes condicions i es reorientin algunes accions com ara:

  • Prova pilot menjadors secundària. Incorporar l’espai de migdia com a part d’un projecte de transforma-ció educativa del centre.
  • Modificació durada temps de migdia. Si es redueix el temps de migdia, s’ha de fer  en un marc de garanties d’obertura de centres i activitat educativa.
  • Instituts Escola. Desenvolupar els projectes en el marc organitzatiu i pedagògic d’Educació a l’hora.
  • Finalització del Pilot de Jornada Contínua a Primària. Oferir una alternativa als centres en el marc proposat per Educació a l’hora.

Els compareixents també han sol·licitat als parlamentaris que instin el Departament a assumir i fer realitat aquestes demandes

Educació a l’hora proposa uns horaris més saludables, més equitatius i que milloren els aprenentatges

Educació a l’hora proposa un model d’horari per a l’escola d’avui: promou la salut, el benestar i l’aprenentatge dels infants i adolescents, amplia les oportunitats educatives de l’alumnat integrant activitats lectives i no lectives dins d’un mateix projecte educatiu i s’adequa a les necessitats dels projectes d’innovació i transformació pedagògica.

  1. És un horari més saludable i millora el benestar:
  • Flexibilitzen els horaris d’entrada i sortida, de manera que les famílies i els alumnes tinguin possibilitats d’adaptar els horaris a la seva situació personal i possibilitats de conciliació. 
  • S’ajusten al Pacte per a la Reforma Horària, ubicant les pauses en un horari saludable (entre les 12 h i les 14 h) a primària i secundària. La reducció del temps de la pausa de migdia permet avançar l’horari de les activitats extraescolars.
  • Contemplen un temps màxim d’estada al centre per no allargar en excés els horaris de l’alumnat i assegurar-ne el temps lliure, el descans i la vida familiar.
  • Permeten uns horaris de treball més saludables per als docents i professionals de l’educació.

2. És un horari més equitatiu:

  • Els centres educatius –tant escoles com instituts- romanen oberts fins les 18 h i  ofereixen activitats extraescolars accessibles per a tot l’alumnat dins el seu projecte educatiu.
  • L’oferta del centre inclou activitats realitzades en col·laboració amb altres centres, entitats, serveis i equipaments, que li permeten oferir un ventall més ampli i ric d’activitats al seu alumnat.
  • Inclou l’acompanyament en la realització de deures, reforç escolar i estudi assistit dins l’horari.

3. És un horari que millora els aprenentatges:

  • Adapten l’organització de l’horari als objectius de l’aprenentatge competencial i faci-liten el treball per projectes, grupal i individual.
  • A més de les activitats lectives obligatòries, s’inclouen activitats lectives opcionals que l’alumnat pot triar segons les seves motivacions i interessos.
  • L’alumne compta amb l’orientació i l’acompanyament del tutor.
  • La incorporació d’altres recursos i professionals en el projecte enriqueixen les pos-sibilitats educatives del centre, complementant la tasca dels docents. 

4. La proposta inclou les etapes d’infantil, primària i secundària, i vol ser extensible a tot el sistema, per evitar diferències horàries entre centres i no incrementar la segregació per motius d’oferta horària.

5. La proposta té avantatges per a tota la comunitat educativa: infants i adolescents, famílies, docents i altres educadors i territori.

Projecte