L’aventura d’acompanyar a un infant lector! La mentoria al servei de la comprensió lectora

08/01/2020

Jornada LECXIT: L’aventura d’acompanyar a un infant lector! que va tenir lloc el 30 de novembre de 2019 al Palau Macaya de l’Obra Social “la Caixa”, va ser un punt de trobada dels equips impulsors dels 231 Punts LECXIT.

Per començar, Maribel de la Cerda, Doctora en Pedagogia i especialista en pràctiques d’ajuda entre iguals i educació en valors, ens va proporcionar elements d’anàlisi de la mentoria com a metodologia per a promoure la comprensió i el gust per la lectura. La seva intervenció va estar enfocada a destacar la intervenció del voluntariat en la millora de la comprensió de la lectura. Alguns elements clau que va destacar van ser partir dels interessos i les motivacions dels infants convidant-los a llegir amb il·lusió i entusiasme, proporcionar experiències educatives d’èxit transmetent confiança, respectant els ritmes i necessitats individuals i posant en joc la vivència personal o contribuir a la millora de la comprensió lectora a través de la pràctica i el diàleg compartit que fa gaudir de la lectura, entre d’altres.

Per tal de veure de quina manera aquests elements es desenvolupen durant les sessions LECXIT, la Maribel de la Cerda va moderar una taula rodona on vam poder escoltar la veu d’algunes de les protagonistes del programa. La Laia Pellejero, antiga usuària del LECXIT i actual voluntària, va compartir com participar al LECXIT la va ajudar a agafar forces i confiança en sí mateixa per millorar la comprensió lectora i com això va contribuir en la millora del seu rendiment acadèmic. 

El Màrius Armengou, voluntari del projecte, va explicar com per a ell acompanyar a un infant al LECXIT és com fer d’avi. Segons la seva experiència, aprendre a llegir és com aprendre a nadar, la lectura és com l’aigua: s’ha de perdre la port i agafar-la amb prudència, però després et deixes anar i tot flueix.

Des del punt de vista municipal, la Pilar Eslava com a Tinenta d’Alcalde d’Educació i Cultura de l’Ajuntament del Prat va destacar la importància d’implementar el LECXIT com un projecte de ciutat que, a més, incorpora als alumnes de servei comunitari dels instituts, i destaca que això permet empoderar als joves alhora que acompanyen a una altra persona. 

La Foix Ortiz, de l’equip directiu de l’Escola Mas i Perera de Vilafranca del Penedès, i la Laia Hernández, de la Biblioteca del Districte 4 de Terrassa, van aportar dos propostes d’aprenentatge compartit on desenvolupar el programa LECXIT. 

Posteriorment quatre tallers van permetre treballar els elements clau del programa a partir d’espais de reflexió i debat on es van compartir bones pràctiques entre els diferents punts LECXIT. Al llarg de les sessions van sorgir algunes conclusions: El taller 1 dinamitzat per Jaume Centelles destaca la importància d’apostar per la narració oral i visitar les biblioteques públiques com una activitat familiar. En relació al taller 2 de capacitació del voluntariat, l’Albert Francolí va parlar de la importància de conèixer a les persones voluntàries per poder proposar i relacionar-la amb els infants. El taller sobre l’avaluació dels usuaris del LECXIT dinamitzat per Laura Parra, va tractar la necessitat de posar-se des del punt de vista dels infants a l’hora d’avaluar per poder-los entendre i conèixer el seu raonament. I, finalment, en el taller 4 van tenir la possibilitat de reflexionar sobre com establir una xarxa que impregni tot el municipi des de l’experiència de Joan Portell i Diana Solé.

Quatre temàtiques diferents que fan que el Programa LECXIT estigui consolidat i sigui un projecte engrescador.

Per a més informació podeu accedir a lectura.cat i comprendrelavida.cat o seguir-nos a través de les xarxes #LECXIT i #JornadaLECXIT.

Programa