A les tres a casa? L'impacte social i educatiu de la jornada escolar contínua

Dijous 8 de novembre de 2012 a les 11:00 h, a la Sala d'Actes del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, i Elena Sintes, autora, van presentar en roda de premsa l'informe A les tres a casa? L'impacte social i educatiu de la jornada escolar contínua. Aquest informe de la Fundació Jaume Bofill permet valorar l'impacte social i educatiu de la jornada compacta a Catalunya. Parteix de la revisió de la recerca internacional i analitza les experiències de jornada contínua en altres indrets, així com les tendències en aquest àmbit dels països del nostre entorn. També recull consideracions dels actors educatius implicats en el canvi de la jornada escolar a Catalunya i alerta sobre la revisió imprescindible de la implementació de la jornada contínua. Algunes conclusions de l'informe:

- No existeixen evidències, ni en la recerca ni en l'experiència d'altres comunitats autònomes i països, que la jornada compacta millori el rendiment acadèmic, ni que serveixi per millorar l'organització quotidiana dels infants i adolescents ni el temps que passen en família.

- La compactació de la jornada escolar és un model en retrocés internacionalment. La tendència internacional és d'ampliació del temps que es passa a l'escola, amb activitats extraescolars programades des dels centres educatius.

- Les evidències existents assenyalen que la jornada compacta de matí agreuja les desigualtats, mentre que l'extensió del temps que es passa a l'escola les redueix.

- En el context català, la jornada intensiva pot agreujar la segregació social del sistema educatiu, ja que només s'aplica a l'escola pública i és gairebé inexistent a la concertada. A més, la diferenciació horària dins de l'escola pública també genera diferències en el servei ofert entre centres. - A les tres a casa? valora si a Catalunya es donen les condicions necessàries per compactar la jornada lectiva amb èxit. Altres elements centrals de l'anàlisi són la desinversió educativa pública i la pèrdua de poder adquisitiu de les llars catalanes. - L'estudi apunta les línies d'acció prioritàries per reduir l'impacte negatiu de la jornada escolar intensiva.

- L'informe alerta de les conseqüències de l'extensió d'aquesta mesura a primària, ja en fase pilot i prevista per al curs vinent. Sobre l'autora:

Elena Sintes és directora de projectes de Rational Time. Doctora en Sociologia i llicenciada en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat de Barcelona. Ha estat responsable de recerca de la Direcció d'Usos del Temps de l'Ajuntament de Barcelona.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar