Nou projecte: PISA a l'aula

06/03/2014

Poden servir les proves PISA per millorar la pràctica educativa?
Des de fa deu anys i amb l'aparició del PISA 2003, la Fundació Jaume Bofill ofereix una anàlisi de les dades PISA per a Catalunya. Novament, amb els resultats de l'edició publicada per l'OCDE al 2013, PISA 2012, la Fundació Jaume Bofill vol acompanyar el procés d'anàlisi d'aquestes dades "PISA en focus" amb un debat en profunditat i obert entre els diferents agents educatius sobre aspectes vinculats a la seva praxis educativa. Quin és el potencial de les dades PISA per orientar una millora en les pràctiques educatives?
Més enllà de les anàlisis dels resultats de les proves PISA volem explorar si aquestes dades tenen potencial pedagògic i poden ser traduïdes en pràctiques concretes perquè la comunitat educativa en pugui obtenir un retorn.

El que surt de l'aula, retorna a l'aula

El projecte es proposa obrir la discussió amb tota la comuntiat educativa. Per aquest motiu, i al llarg de tot el procés, les dades, els documents de treball i els resultats es recolliran, publicaran i actualitzaran a la web pròpia del projecte PISA CATALUNYA on estaran oberts a comentaris. El projecte combina l'anàlisi de dades, amb seminaris de treball a porta tancada i webinars o conferències en línea obertes a tota la comunitat educativa interessada.

Estem preparant els materials i temes que volem abordar en els diferents espais de treball.

MATEMÀTIQUES: Se'ns donen bé les matemàtiques?
1. Com aprenem els prodeciments i continguts matemàtics?
2. Quin vincle i vivència estableix l'alumnat amb les matemàtiques?
3. Què fem amb l'alumnat que no treu bons resultats en matemàtiques? I amb els alumnes excel·lents?
4. Què han aportat les noves tecnologies a l'aprenentatge de les matemàtiques? On som i on podem arribar?

NOIES ALS ESTUDIS TÈCNICS I CIENTÍFICS: Les ciències, cosa de nois?
1. Quines estratègies es poden utilitzar a l'aula per afavorir que nois i noies s'apropin d'igual forma a l'aprenentatge de les matemàtiques i les ciències?
2. Les noves tecnologies poden ser un mitjà a través del qual es trenquin barreres de gènere?
3. Com afrontem la inseguretat i la por davant els problemes matemàtics?
4. Com s'ha de fer l'orientació als joves a l'hora de triar disciplines?
5. Està canviant la percepció social sobre la masculinització de les ciències?

LIDERATGE EDUCATIU: Com desenvolupem el lideratge educatiu per generar entorns d'aprenentatge equitatius i d'excel·lència?
1. Què s'entén per espai de lideratge en un centre i com es pot utilitzar?
2. Quin tipus de relacions cal establir per crear entorns innovadors de lideratge i aprenentatge?
3. Com es reforça el treball col·laboratiu?
4. Per què és important assumir responsabilitats i liderar la pròpia tasca? Com es promou el lideratge de l'alumnat en el seu propi aprenentatge?
5. Com influencia el lideratge educatiu en l'equitat i l'excel·lència educatives?

BENESTAR ALS CENTRES EDUCATIUS: Ens sentim bé als nostres centres?
1. Quins elements defineixen el vincle que es té amb el centre?
2. Com es poden promoure els elements que construeixen el vincle de pertinença al centre?
3. El sentiment de pertinença al centre pot traduir-se en un millor aprenentatge i resultats educatius positius? I en garantia de més equitat educativa?
4. Quines mesures es poden pendre per lluitar contra la impuntualitat, l'absentisme de l'alumnat o la baixa motivació del professorat?

AMB QUINS EXPERTS COMPTEM?
Amb l'equip PISA dirigit pel professor Xavier Bonal, que és l'encarregat de fer l'anàlisi de les dades PISA 2012 per Catalunya; Sílvia Puente, coordinadora del projecte; els experts que conformen el grup motor dels 4 seminaris tancats i tothom que estigui interessat a participar d'aquest nou projecte a través dels webinars.

Project
Related Information