Per promoure el pensament crític

El pensament crític és una de les competències clau que menys s’ha treballat, especialment si cerquem pràctiques profundes, rigoroses i transformadores. Ser capaç d’analitzar de manera crítica una situació o informació requereix de destreses ( inferir sintetitzar, comparar etc,) i actituds (autonomia, compromís etc.) que permetin comprendre i interpretar els fets socials i dur a terme un procés de decisió racional, responsable i autònom. 

L’educació i el pensament crític són un binomi indivisible i innegociable per una ciutadania compromesa i lliure en un món ple d’incerteses. 

Segons l’Edubaròmetre, prop d’un 70% de les dels docents considera que s’han de debatre fets polítics i socials excepcionals a l’aula. En aquesta dada es sumen un 40% de docents, que afirmen debatre actualment temes socialment vius a l’aula, i un 29,3% de docents que voldrien fer-ho però no s’atreveixen per por a com es pugui interpretar. Aquest gairebé 30% de professorat que evita fer-ho per por contrasta amb la dada d’un 70% de famílies que considera positiu tractar temes socials i polítics a l’aula, amb l’objectiu que l’alumnat desenvolupi el seu propi criteri. 

Aquestes dades són una bona notícia per qui aposta pel pensament crític, i també una oportunitat per a posar-lo al centre del debat educatiu. 

Si bé cada cop és més explícita la necessitat d’educar una ciutadania crítica les pràctiques no són generalitzades, no s’acostuma a avaluar de manera rigorosa el seu impacte, les eines i metodologies no estan prou sistematitzades etc. 

  • Es promou prou el pensament crític a l’escola catalana actual? Quines metodologies s’estan implementant? 
  • S’estan avaluant les pràctiques existents? Com?
  • Com superar la por del professorat a l’hora d’abordar temes controvertits a l’aula? Ha d’haver-hi límits amb determinats temes?
  • Com podem promoure pràctiques concretes i profundes sobre pensament crític? 
  • Quines són les accions prioritàries que hauria d’engegar l’administració? 
  • Quin ha de ser el rol del professorat? Com ensenyar a pensar sense dir “què” pensar ? 

Per contribuir a aquesta reflexió, engeguem #somcrítics, un projecte que vol dibuixar el punt de partida en el que estem, visionar horitzons desitjables i sobretot posar sobre la taula propostes que ens permetin avançar amb ambició i rigor.:

Des de ja, pots començar a compartir les teves idees, reflexions i exemples a través de l’etiqueta de twitter #somcrítics

Es promou prou el pensament crític a l’escola catalana actual? Quines metodologies s’estan implementant? S’estan avaluant les pràctiques existents? Arrenca #somcrítics!

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar