Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari 2018 ja està en marxa

11/06/2018
Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari 2018 ja està en marxa

10 desafiaments clau per al sistema educatiu català

A finals de 2017, vam iniciar el procés per identificar, perfilar i definir els reptes que havien de ser tractats en aquesta nova edició de l’Anuari: seminaris, reunions, consultes amb experts, propostes i contrapropostes, sempre sota el lideratge de Jordi Riera i Natàlia Llorente, director i coordinadora d’aquest Anuari 2018, respectivament.

A dia d’avui, disposem del llistat definitiu de temes dels que s’ocuparà l’anuari i dels autors i autores que els afrontaran en forma de capítol. En conjunt, són 10 reptes de gran actualitat i rellevància per als sistema educatiu i per a l’agenda de política educativa del nostre país. Si bé encara amb títols provisionals, aquests són els reptes i experts que els abordaran:

  1.  Transicions a l’educació secundària postobligatòria: com ampliar les trajectòries d’èxit educatiu per tothom (Aina Tarabini).
  2. Recerca educativa al servei de les escoles: models emergents i proposta d’un sistema integrat de R+D+i educatiu per Catalunya (Xavier Martínez-Celorrio).
  3. La col·laboració entre l’escola i la família: reptes i polítiques per a escoles més inclusives i democràtiques (Marta Comas).
  4. Governança i lideratge de les xarxes de coresponsabilitat educativa: com fer-ho possible (Mireia Civís i Jordi Longàs).
  5. L’inici de la carrera docent: com adequar l’accés a la professió i l’acollida del professorat novell als centres educatius (Miquel Martínez i Ana Marín).
  6.  Com fer dels centres educatius organitzacions que aprenen i ofereixen oportunitats de desenvolupament professional (Joan Badia).
  7. Cap a un autèntic sistema d’avaluació de competències: condicions, exemples i mesures institucionals (Carles Monereo).
  8.  La millora de l’acompanyament i orientació dels joves en moments clau del seu itinerari educatiu: avançant cap a experiències i innovacions que funcionen (Josep Lluís Segú i Montse Oliveras).
  9.  L’educació digital: competències, tecnologies i usos per a uns aprenentatges efectius i inclusius (Mercè Gisbert i Miquel Àngel Prats).
  10. Escoles complexes: realitats dels centres desafavorits a Catalunya i polítiques a favor del seu èxit educatiu (Xavier Bonal i Marcel Pagès).

Totes i cadascuna d’aquestes contribucions tenen vocació d’arribar al fons del repte plantejat, identificar les condicions que han de permetre abordar-lo políticament i a la pràctica i assenyalar quines han de ser les palanques i els actors del canvi en cada cas. Amb aquesta voluntat, és previst que el contingut dels capítols sigui contrastat en sengles seminaris d’experts amb l’objectiu d’apuntalar quines propostes i recomanacions se n’haurien de derivar.

El proper 14 de juny, autors i autores, director i coordinadora de l’Anuari i representants de la Fundació Jaume Bofill es reuniran per donar el tret de sortida a l’elaboració dels capítols, amb la vista posada a començaments de 2019, moment en què aquests seran presentats públicament.

Projecte
Informació relacionada