Un passaport cap a l’equitat educativa!

03/25/2020
  • Els passaports d’aprenentatge són una eina per contribuir a ampliar les oportunitats educatives i acreditar els aprenentatges que es fan més enllà de l’escola.
  • El seu impuls aporta beneficis i impactes molt diversos en els infants, molt més enllà del seu rendiment acadèmic.
  • Suma’t al Passaport Edunauta i crea un univers d’oportunitats d’aprenentatge per a tots els infants del teu territori.

Els infants aprenen més enllà de l’escola en molts espais i temps diversos: jugant a les places, gaudint d’una obra de teatre, participant en un casal d’estiu, construint i enlairant un estel, escoltant una actuació musical... Però poques vegades donem valor a aquests aprenentatges o posem a l’abast de tots els infants l’accés a aquestes experiències educatives. Com ho podem fer? Amb els passaports d’aprenentatge és possible! 

Els passaports d’aprenentatge són una metodologia que es basa en un enfocament educatiu local, per la qual des d’un determinat territori o municipi es fomenta i se celebra la participació en activitats extracurriculars obertes, dins i fora de l’escola, de tots els infants, independentment del seu origen social, per tal d’ampliar la igualtat d’oportunitats educatives.

Com funcionen? 

La seva implementació es basa en cinc elements clau:

  • Un passaport (físic i/o virtual): una eina a mode de diari d’experiències en què tots els infants van acumulant segells d’activitats d’aprenentatge a través de la participació en activitats educatives del seu entorn, i on cada infant o jove reflecteix allò que aprèn. 
  • Una xarxa de destinacions d’aprenentatge: un conjunt d’espais i llocs molt diversos d’àmbit local (biblioteques, entitats, museus, teatres...) que ofereixen als infants del seu territori activitats educatives d’alta qualitat sobre temes diferents. Els infants poden decidir a quines destinacions de la xarxa viatjar amb el seu passaport i quines activitats fer-hi. Per cada activitat feta reben un segell que acredita que hi han participat i que hi han après.
  • Un catàleg d’activitats educatives: un repertori que aglutina tota l’oferta d’activitats d’aprenentatge de l’entorn que ofereixen les destinacions i que participen en el passaport.
  • Un sistema d’insígnies o badges: un conjunt de segells d’aprenentatge o microcredencials educatives basats, per exemple, en les diferents temàtiques de les activitats i que els infants i joves sumen als seus passaports quan participen en les activitats i aprenen gaudint de les oportunitats educatives del seu entorn.
  • Una festa de celebració local: un acte de reconeixement formal als infants pels aprenentatges que han dut a terme, que tanca cada edició o curs del passaport. 

Quins agents poden impulsar un passaport d’aprenentatge?

Molts passaports d’aprenentatge d’arreu del món acostumen a ser impulsats per diferents tipus d’agents i solen establir territorialment un equip impulsor divers, potent i comunitari. A tall d’exemple, els agents impulsors més habituals són:

  • Xarxes o grups d’escoles que posen en comú tota la seva oferta extraescolar per a tot l’alumnat, independentment del centre educatiu d’origen, i la connecten amb l’oferta educativa de la seva comunitat.
  • Entitats socioeducatives de base comunitària que enllacen amb tota la diversitat d’agents educatius (escoles), socials (entitats, associacions, centres cívics, esplais, casals...), esportius (clubs esportius), artístics i culturals (biblioteques, museus, cinemes...) del territori en un projecte comú.
  • Administracions públiques locals (ajuntaments, districtes, consorcis, consells municipals...) que involucren en aquesta metodologia les escoles, entitats d’educació comunitària i recursos socioculturals del seu territori. 
  • Altres agents com ara fundacions, associacions de famílies (AFAs), universitats, etc.

Aquesta diversitat d’agents acostuma a ser molt gran precisament perquè els passaports d’aprenentatge constitueixen una metodologia molt adaptable i personalitzable a cada territori que pot emmotllar-se a les necessitats de tota mena d’impulsors. Per tant, més enllà de la tipologia d’agent impulsor, el més important és que aquest agent o grup d’agents:

  • Lideri el projecte: que tingui la capacitat de tirar endavant amb la iniciativa, aprofitant les sinergies i els recursos de la comunitat educativa del seu territori, i establir llaços de col·laboració, treball i confiança compartits.
  • Tingui o sigui xarxa: és a dir, que estigui connectat o pugui connectar-se a una xarxa potent de recursos educatius, socials, esportius, artístics i/o culturals del seu territori perquè a la seva comunitat disposa d’un sotabosc ric en aquesta mena d’actius (entitats, esplais, centres educatius, biblioteques, museus, centres cívics...); o bé que sigui un organisme formal que ja coordina una xarxa educativa preexistent qui impulsi el passaport perquè disposa d’experiències de treball conjunt i d’èxit i amb un equip motor o estructura sobre els quals “bastir” aquest projecte.
  • Aixequi activitats educatives obertes: que sigui capaç de sumar totes les col·laboracions de la xarxa del seu territori per crear un catàleg conjunt que aglutini tota l’oferta d’aprenentatge per als infants i que la vinculi amb el passaport.
  • Arribi a tots els infants i a les seves famílies: que pugui, en primer lloc, distribuir el passaport a tots els infants del territori en condicions d’equitat i, en segon lloc, comunicar el projecte per diversos canals perquè la informació del passaport i de les activitats estigui a disposició de qualsevol infant del territori sense barreres ni exclusions.

Però què aporta, realment, aquesta metodologia educativa? 

  • En primer lloc, diverses experiències locals i internacionals ens diuen que l’impuls de passaports d’aprenentatge aporta beneficis i impactes diversos en els infants, tant en el seu rendiment acadèmic com en la seva motivació i manera d’estar a l’escola i a la comunitat. 
  • En segon lloc, aquests passaports generen oportunitats educatives per al conjunt de la població, ja que contribueixen a reduir la desigualtat educativa. No tots els infants tenen les mateixes possibilitats d’accedir a oportunitats educatives més enllà de l’escola, sigui per raons econòmiques o socioculturals. El temps de lleure és, doncs, l’espai de desigualtat per excel·lència, i els passaports d’aprenentatge aposten per garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats també en aquest àmbit. 
  • Una tercera consideració és que en molts municipis de Catalunya disposem d’un sotabosc ric en actius educatius (entitats, equipaments i iniciatives diverses) que proporcionen entorns d’aprenentatge en molts àmbits diferents: esportius, artístics, culturals, etc. Aquest capital educatiu no només fa guanyar cohesió social en la mesura que implica molts actors de la comunitat, sinó que, a través de la connexió entre si per assolir un objectiu comú, es converteix en una gran eina en contra de la iniquitat educativa i en pro del reconeixement i el valor social dels aprenentatges fora escola. I és precisament en la necessitat de construir aquesta xarxa de recursos educatius com a pilar bàsic dels passaports d’aprenentatge que aquesta metodologia catalitza tota la potència educativa d’una comunitat.

Quins exemples d’aquí i d’allà podem explorar?

Existeixen diversos exemples d’èxit tant a Catalunya com a la resta del món. Per destacar-ne alguns, us posem un petit aperitiu de dos projectes de passaport d’aprenentatge potents per si us animeu a explorar-los!

  • Més Educació Sant Andreu: aquest projecte va sorgir l’any 2012 impulsat per l’Escola La Maquinista de Barcelona, i actualment hi participen set centres educatius del districte de Sant Andreu de Barcelona: l’Escola La Maquinista, l’Escola Molí de Finestrelles, l’Escola L’Esperança, l’Escola Baró de Viver, l’Institut-Escola el Til·ler i l’Institut Doctor Puigvert. Tenen dos tipus d’activitats: les activitats de Família i Escola, en les quals participen els infants d’un o més cursos de diferents centres del districte dins el marc d’una programació comuna d’accions intercentres (per exemple, jornades esportives, roda-jocs, mercats d’intercanvi, horts…), i les activitats de la Universitat del Temps Lliure, de lleure en horari extraescolar i adreçades a infants i famílies que formen part d’un catàleg de barri creat amb la col·laboració de diferents centres i actors, i ofertes en funció del seu horari, tipus d’activitats i edats recomanades (la majoria, gratuïtes). Tots els infants participants tenen un passaport personal que segellen en cada activitat que porten a terme, i un cop omplert es graduen a la Universitat del Temps Lliure.  
  • Children’s University (CU): és una entitat sense ànim de lucre del Regne Unit que va néixer l’any 1990 a la ciutat de Birmingham i que va idear una xarxa de destinacions d’aprenentatge local amb els agents educatius de l’entorn amb la qual qualsevol infant o jove, en condicions d’equitat, pot gaudir d’oportunitats educatives obertes i experiències d’aprenentatge de qualitat al seu entorn, i també té la capacitat de decidir el seu propi itinerari educatiu a través d’un passaport personalitzat. La CU treballa actualment amb més de 1.000 escoles i amb més de 100.000 infants de 5 a 14 anys de tot el món, amb un model distribuït per tot Anglaterra i amb rèpliques d’èxit a Austràlia i Nova Zelanda. De fet, diversos estudis mostren una correlació positiva entre la quantitat o extensió del temps que els infants estan involucrats en activitats de la CU i el seu resultat en els exàmens i el rendiment acadèmic.      

Vols impulsar un passaport d’aprenentatge a Catalunya? Suma’t al Passaport Edunauta!

El Passaport Edunauta és un projecte d’ampliació d’oportunitats educatives i d’acreditació dels aprenentatges fora escola per a infants de 3 a 12 anys, que catalitza i connecta tota la potència educativa d’un territori. És una iniciativa innovadora impulsada per la Fundació Bofill i la Cooperativa +Educació que:

  • reforça l’equitat
  • connecta oportunitats educatives
  • involucra tot el teixit comunitari
  • contribueix a la personalització dels itineraris educatius
  • reconeix els aprenentatges fora escola dels infants

T’interessa? El Passaport Edunauta busca 10 ajuntaments, escoles o entitats socioeducatives que vulguin portar a terme un pilot del projecte als seus territoris el curs 2020/2021. 

Seràs tu? Si ets un ajuntament, una escola (o grup d’escoles), una entitat socioeducativa o un altre agent comunitari i creus que amb l’impuls col·lectiu de tot un territori es poden fer arribar més oportunitats educatives als infants, aquest és el teu projecte! Mira aquest vídeo i coneix amb més profunditat el que et proposem:

A les “Bases de la crida” trobaràs tota la informació necessària per participar en el projecte i ser un dels 10 impulsors seleccionats per al pilot: què és el Passaport Edunauta, quins agents poden presentar-se a la crida, quins seran els criteris de selecció per triar els impulsors, quins espais d’acompanyament i quin tipus de suport rebran els territoris seleccionats, quin serà el calendari del projecte i molts altres detalls. 

Llegeix-les amb atenció i, un cop t’hagis decidit a participar-hi, omple i envia’ns el formulari d’inscripció. Ep! Tens temps fins al 30 d’abril.

Tens dubtes? És normal! Visita el web Passaportedunauta.cat o posa’t en contacte amb l’Oriol Roca, responsable de la crida, al telèfon 623 221 299 (trucades i WhatsApp) o escriu-nos un correu electrònic a hola@passaportedunauta.cat i els resoldrem. 

No t’ho pensis més! Suma’t al Passaport Edunauta i crea un univers d’oportunitats d’aprenentatge per a tots els infants del teu territori. 

Cap de projectes
Proyecto