Passaport Edunauta

 

Com podem connectar, reconèixer i fer visibles els aprenentatges que els infants fan més enllà de l'escola?

El Passaport Edunauta és un projecte pilot de creació d’oportunitats educatives i d’acreditació i reconeixement social d’aprenentatges fora escola per a infants de 3 a 12 anys, que catalitza i connecta tota la potència educativa d’un territori. 

La seva metodologia es basa en els anomenats passaports d’aprenentatge (learning passaports), on des d’un determinat territori o municipi s’anima i es celebra la participació en activitats extracurriculars obertes, dins i fora escola, a tots els seus infants, independentment del seu origen social, per tal d’ampliar la igualtat d’oportunitats educatives.

El Passaport Edunauta es construeix mitjançant 5 peces clau:

L’eina, el passaport físic: un infant aprèn a molts espais i en molts moments diversos a part de a l’escola: a casa, a la plaça, a l’esplai, a la biblioteca... Però com pot fer visible aquest aprenentatge invisible en el marc de la seva comunitat? Amb el Passaport Edunauta podrà fer-ho perquè li donarà accés a gaudir d’activitats educatives obertes del seu territori i, a través de les seves pàgines, podrà mostrar tot allò que hi aprengui.  

La xarxa local d’activitats: aquestes activitats estaran organitzades des dels espais 360, una xarxa local d’actors educatius, que seran les destinacions d’aprenentatge a les que els edunautes podran viatjar (biblioteques, casals, entitats, clubs esportius...). Allí viuran experiències d’aprenentatge molt diverses on aprendran i aconseguiran segells per al seu passaport. Aquests segells acreditaran tant la seva participació a les activitats com els seus aprenentatges.  

Els aprenentatge invisibles: totes les activitats educatives del Passaport Edunauta estaran aglutinades en un catàleg d’activitats edunauta (online i/o offline), i que a voluntat de cada municipi podrà basar-se en un marc de competències d’aprenentatge 360 compartit per totes les destinacions. 

Aquest marc inclou 9 competències clau: la curiositat, la resolució de problemes, la creativitat, la comunicació, l’empatia, el treball en equip, la perseverança, la iniciativa i l’autoregulació. Aquestes competències són superpoders edunautes, aprenentatges invisibles que molts cops passen inadvertits en les activitats educatives i que els edunautes podran capturar en els seus passaports.  

Els edunautes: tot infant del territori rebrà el seu Passaport Edunauta a través del seu centre educatiu o bé des dels equipaments i/o entitats del territori que el municipi consideri. Quan el tingui a les seves mans es convertirà automàticament en un edunauta i amb ell podrà:

  • explorar i viatjar a les activitats de tots els espais 360 del seu municipi, 
  • triar i crear el seu propi itinerari educatiu, 
  • mostrar i fer visibles els seus aprenentatges, 
  • celebrar i compartir el que ha après amb la resta de la comunitat. 

La celebració del viatge: el viatge de cada edunauta finalitzarà amb una cerimònia de graduació que es celebrarà al tancament de cada edició del passaport (estiu, curs escolar...), i a la que hi estaran convidats tots els edunautes del municipi i les seves famílies

El Passaport Edunauta és una iniciativa de la Fundació Jaume Bofill juntament amb la Cooperativa +Educació, i es desenvoluparà en tres fases diferenciades. 

  • Una crida oberta en la que se seleccionaran 10 ajuntaments, entitats, escoles o grups d’escoles de Catalunya que vulguin participar i formar part del projecte pilot del Passaport Edunauta als seus municipis o territoris. 
  • El pilotatge efectiu del model en els 10 territoris. 
  • Un procés de difusió del model en obert, un cop testat, perquè qualsevol agent educatiu o territori interessat en implementar aquesta metodologia pugui fer-ho de forma autogestionada.

Us interessa formar part dels 10 primers territoris pilot? Veniu a l’acte de presentació del projecte o poseu-vos en contacte amb nosaltres.

Aliances