Polítiques d’autonomia de centre i rendició de comptes en educació a Catalunya – projecte REFORMED

 

El projecte REFORMED (Reforming Schools Globally: A Multi-Scalar Analysis of Autonomy and Accountability Policies in the Education Sector) pretén explorar en profunditat la implementació de les polítiques de descentralització, autonomia escolar i rendició de comptes (a través de proves externes com les proves de competències bàsiques) en diferents sistemes educatius. Especialment, explora com els equips directius i el professorat perceben, interpreten i implementen aquestes polítiques a les seves escoles. 

Els principals focus d’atenció són:

  • Percepcions i actituds d’equips directius i professorat envers l’autonomia pedagògica i de gestió.
  • Pràctiques d’autonomia de gestió, models de lideratge i treball en xarxa: descripció i comparació.
  • Relació entre les pràctiques d’autonomia, el sistema d’avaluació externa i processos d’elecció escolar.
  • Utilitat i usos de les dades del sistema d’avaluació externa a nivell de centre educatiu i d’aula.
  • Pràctiques pedagògiques, estratègies didàctiques i models d’avaluació que predominen als centres educatius.
  • Relació entre pràctiques pedagògiques, inclusió educativa i el sistema avaluació externa.

El projecte, que va començar la tardor de 2016 i acabarà l’any 2021, es porta a terme en quatre països: Noruega, Holanda, Xile i Espanya (Catalunya i Madrid). El projecte el lidera la Universitat Autònoma de Barcelona i està dirigit pel Dr. Antoni Verger, professor del Departament de Sociologia de la mateixa universitat. La Fundació Jaume Bofill col·labora en la realització d’aquest estudi a Catalunya.

En particular, el treball de camp a Catalunya consisteix en el contacte amb una mostra de 200 centres educatius, la presentació i la discussió del projecte amb els consells escolars de centre i el subministrament de qüestionaris adreçats a directors, mestres d’educació primària i professors d’educació secundària obligatòria. La mostra de centres educatius ha estat seleccionada de forma aleatòria en els principals nuclis urbans de Catalunya.

En l’àmbit català, el projecte ha de permetre aprofundir en la comprensió de les polítiques de rendició de comptes i d’avaluació externa, el coneixement de les actituds i de les pràctiques dels actors com a resposta a aquestes polítiques, i avançar propostes que millorin les polítiques d’autonomia de centre en un marc de qualitat i equitat.