Polítiques d’autonomia de centre i rendició de comptes en educació a Catalunya – projecte REFORMED
ObertA Catalunya s’ha entomat el repte d’afavorir simultàniament l’autonomia escolar i l’avaluació externa sobretot des de l’aprovació de la Llei d’Educació de Catalunya el 2009. Això planteja un desafiament ineludible per a la governança escolar: aconseguir un equilibri entre autonomia i rendició de comptes que permeti enfortir els projectes educatius de centre, millorar els aprenentatges i facilitar el creixement professional dels docents.
L’estudi Reformed examina la implementació de les polítiques de descentralització, autonomia escolar i rendició de comptes en diferents sistemes educatius: Espanya (Catalunya i Madrid), Països Baixos, Noruega, Xile, Mèxic i Brasil. I es fixa en com els equips directius i el professorat perceben, interpreten i implementen aquestes polítiques a les seves escoles.
En el seu focus a Catalunya, mitjançant entrevistes i qüestionaris administrats a una mostra representativa de 80 centres escolars, l’estudi analitza com l’autonomia educativa i de gestió està modificant les pràctiques escolars a escoles i instituts, i com les avaluacions externes impacten en el seu dia a dia. Es para especial atenció al cas dels centres més desafavorits, amb l’objectiu d’informar futures decisions polítiques i identificar quines mesures i instruments de governança escolar poden ser més sensibles a les seves necessitats.
REFORMED (Reforming Schools Globally: A Multi-Scalar Analysis of Autonomy and Accountability Policies in the Education Sector) és un projecte europeu liderat per la Universitat Autònoma de Barcelona i dirigit pel Dr. Antoni Verger, professor del Departament de Sociologia de la mateixa universitat. El projecte compta amb finançament de l’European Research Council i el suport de la Fundació Jaume Bofill per a la realització de l’estudi a Catalunya.
Publicacions
Coordinació
Coordinadors del projecte
-
Miquel Àngel Alegre
Cap de projectes
Doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat com a analista a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), coordinant avaluacions de polítiques i programes educatius, socials i laborals. Amb anterioritat, va ser investigador Ramón y Cajal i director …
Veure’n més
-
Mònica Nadal
Directora de recerca
És llicenciada i màster en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i M. Phil. en Women’s Studies pel Trinity College Dublin (Irlanda). Des de maig del 2014 és directora de Recerca i membre de l’equip directiu de la Fundació Bofill. Prèviament n’havia estat cap de Prospectiva…
Veure’n més
Equip
Equip del projecte
-
Gerard Ferrer-Esteban
Gerard Ferrer-Esteban, pedagog i doctor en sociologia per la UAB. Professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la UOC.
Veure’n més
-
Marcel Pagès
Marcel Pagès doctor en sociologia, membre del grup de recerca GEPS i investigador del Projecte Reformed, del Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona. Els seus interessos de recerca són els processos de reforma educativa global, la governança escolar i les desigualtats edu…
Veure’n més
-
Antonina Levatino
Veure’n més
-
Mauro Moschetti
Veure’n més
-
Antoni Verger
Antoni Verger i Planells, Catedràtic de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona i investigador ICREA Acadèmia en els àmbits de la política educativa i de l’educació comparada. És editor principal de la Journal of Education Policy i del World Yearbook of Education. Coordina el Màster E…
Veure’n més