Les Associacions de Mares i Pares d'Alumnes (AMPA). Estat de la qüestió a Catalunya

Enquesta a AMPA del projecte "Famílies amb veu"
1638

El sistema educatiu contempla com una necessitat la participació i cooperació entre els diferents agents de la comunitat educativa, entre els quals es troben les famílies. Però, realment estan participant les famílies en l'educació dels seus fills? Com ho fan? Quin sentit té la seva participació? Amb quina finalitat ho fan? Té cap impacte en la comunitat educativa?

Aquest informe presenta les dades obtingudes d'una recerca sobre la participació de les famílies a l'escola mitjançat les associacions de mares i pares d'alumnes (AMPA): l'agrupació efectiva, formal i voluntària de les famílies per participar a la vida escolar. L'estudi inclou una mostra estadísticament representativa d'AMPA de centres públics i privats de totes les etapes de l'educació obligatòria. Les dades indiquen que les AMPA són un model generalitzat i estès a gairebé tots els centres de Catalunya. A més, la gran majoria de famílies amb fills en edat escolar hi estan associades. Les AMPA organitzen i desenvolupen tot un seguit de tasques cabdals: gestionen les activitats extraescolars, l'acollida matinal, el menjador, la formació de pares i mares, etc. La seva funció és essencial, i més en l'actual situació de crisi econòmica, ja que complementen, o fins i tot substitueixen, els serveis bàsics competència de l'escola o de l'Administració. La seva voluntat, no obstant això, va més enllà: volen participar en la gestió dels centres i incrementar l'impacte de la participació de pares i mares en el sistema.

Publicat un resum a Informes Breus, núm. 44.

Format: DIN A4

Pàgines
156
Data
2013
ISBN
978-84-695-9152-9
Projecte
Informació relacionada
L'associacionisme de pares i mares en l'horitzó 2025
20/11/2013 - 18:30

Palau Macaya de l'Obra Social "la Caixa"

29/10/2013 - 13:15

Col·legi d'Advocats

Diferents tipus de famílies, diferents tipus de participació
08/04/2014 - 18:30

Palau Macaya

28/06/2013 - 14:15

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya