Situar la segregació escolar al centre de les polítiques públiques municipals

20/06/2018
Situar la segregació escolar al centre de les polítiques públiques municipals

 

Catalunya és un dels països amb més segregació escolar d’Europa. Malgrat situar-se just per sota del nivell mitjà de segregació a Espanya, Catalunya es troba encara molt allunyada de països com Finlàndia, Suècia, Irlanda, Polònia o el Regne Unit.

Des de la Fundació Jaume Bofill considerem que la segregació escolar és una amenaça a la que cal donar resposta urgentment, i per això volem situar la problemàtica en els programes electorals municipals del proper any 2019. La feina feta fins al moment demostra que hi ha solucions concretes possibles. I malgrat l’abordatge de la segregació escolar pugui fer por als responsables polítics a curt termini, els costos de no implementar mesures són molt elevats a mig i llarg termini.

Un llarg recorregut en l’estudi de la segregació

La segregació escolar ha motivat diversos estudis de la Fundació i diversos informes del síndic. En són un exemple “Polítiques de tria i assignació d’escola: quins efectes tenen sobre la segregació escolar?”, “Municipis contra la segregació escolar. Sis experiències de política educativa local” o l’informe del síndic “La segregació escolar a Catalunya I” i “II”. El fenomen de la segregació ha estat un aspecte molt estudiat en les passades dues dècades: aprofundint en els efectes adversos que genera, analitzant les causes que la provoquen, i desgranant quines són les polítiques que disposen de més evidència en quant a l’impacte.

Sense grans canvis en la segregació escolar

Tot i els importants avenços en l’anàlisi de la segregació, el sistema continua sense ser capaç d’abordar la situació amb prou força com per a donar la volta a la situació. Malgrat alguns municipis han anat incorporant polítiques públiques valentes i amb bons resultats, el conjunt del país continua amb uns nivells de segregació elevats.   

Les importants conseqüències de no abordar la segregació

L’abordatge de manera valenta de la segregació comença a ser una urgència de país. Un fenomen que amenaça no només al sistema educatiu, sinó al conjunt de la societat. Diversos estudis demostren que els sistemes educatius amb millors resultats són aquells que combinen qualitat amb uns bons nivells d’equitat. Una condició difícil d’assolir tenint en compte l’alt nivell de segregació escolar català. Però es que els mateixos estudis, subratllen que els sistemes educatius que fallen en els seus resultats, impliquen també un alt cost per a la societat. En són un exemple les implicacions per a l’economia, amb importants conseqüències per a la producció, el creixement econòmic i la innovació. 

Impulsar polítiques municipals que reverteixin la segregació

Davant d’aquest escenari, la Fundació Jaume Bofill està elaborant un recull de propostes de política municipal per a ser incorporades en els programes electorals de les eleccions municipals de 2019. Unes mesures que s’acompanyaran d’uns arguments força i d’una campanya d’incidència política per promoure la inclusió de polítiques públiques concretes a partir de l’any 2019 per part dels municipis.

Si vols més informació sobre la segregació escolar et recomanem els continguts següents:

Cap de projectes
Projecte
Informació relacionada