Aquest gener Escola Nova 21 constituïrà la cinquantena de xarxes territorials d’aprenentatge col·laboratiu i la mostra representativa de 30 centres per al pla pilot

L’inici del 2017 marca una nova fase de desenvolupament del programa Escola Nova 21. Per una banda, es constituiran una cinquantena de xarxes territorials d’entre 6 i 10 centres amb una doble intenció: que l’orientació del procés de canvi dels centres cap al marc d’escola avançada pugui ser col·laboratiu i compartit, i que aquesta col·laboració es doni, presencialment, a nivell local, amb el suport dels ens locals corresponents i altres actors del territori. A més, es desenvoluparan instruments que permetin que els milers de docents de tots els centres puguin compartir coneixements i experiències de manera virtual.

Per altra banda, es crearà una mostra representativa de 30 centres que tinguin una forta voluntat d’aprendre i de desenvolupar i testar el pla pilot de procés de canvi sistemàtic cap al marc d’escola avançada. Aquesta mostra es definirà exclusivament a partir dels percentatges existents al sistema educatiu de distribució geogràfica, perfil socioeconòmic i alta complexitat, primària/secundària, escola rural/centres grans i titularitat, a més de contrastar un fort compromís del centre i dels seus docents i famílies de dur a terme les passes que es vagin establint al llarg dels tres anys cap al marc d’escola avançada.

Escola Nova 21 està treballant, també, per a establir indicadors de procediments que el programa, els centres i l’administració educativa puguin compartir per a avançar consistentment en aquesta direcció. En concret, s’estan elaborant dues eines que ajudin al procés de canvi:  eina d'autodiagnosi, que serà d'ús i coneixement exclusiu de cada escola, i que funcionarà a través de la resposta anònima i individual de tots els docents del centre sobre les seves pràctiques d’ensenyament-aprenentatge, i que de manera agregada ha de donar una imatge aproximada de la situació del centre respecte el marc d’escola avançada; i uns indicadors de canvi que permetin avaluar formativament l’evolució del centre, des del punt de partida de l’autodiagnosi, cap al marc d’escola avançada. 

El programa Escola Nova 21 té com a objectiu principal sumar esforços de totes les escoles, institucions i persones que compartim la voluntat de fer del nostre sistema educatiu un instrument perquè tots i cadascun dels infants hi trobin una experiència d’aprenentatge gratificant i empoderadora. El programa ho vol contribuir-hi, d'una banda, generant una presa de consciència de la necessitat del canvi; i d’una altra, sistematitzant i creant coneixement i procediments que facin possible el canvi.

El marc d’escola avançada és la concreció d’allò pel que molts professionals de l’educació i sectors de la nostra societat fa anys que treballen, i que el nostre marc legal demana: un propòsit educatiu destinat a desenvolupar competències per a una vida plena que possibilitin dignitat, capacitat i benestar. I unes pràctiques d’aprenentatge fonamentades en el coneixement contrastat de com les persones aprenem. Completen aquest marc l’avaluació com a eina formativa i l’organització del centre al servei de l’aprenentatge.

Pots trobar la presentació, a l'acte de cloenda, de les conclusions del Simposi sobre Canvi Educatiu que va organitzar Escola Nova 21 els passats 23 i 24 de novembre, així com els vídeos dels debats que s’hi van dur a terme.

Si vols més informació i seguir l’actualitat del programa, visita el web Escola Nova 21, visita la pàgina de vídeos relacionats amb el programa http://www.escolanova21.cat/videos/ , subscriu-te al butlletí, i segueix-nos al Twitter: @escolanova21  #escolanova21.

 

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar